قیرو کارزین وعکاسی

 

 

 

 

 

 

 

عـکسهای از قیروکارزین وآموزش عکاسی



نكاتي در عكاسي

نكاتي در عكاسي

1ـ نزديكتر شويد:

بيشتر آماتورها در زمان عكاسي از موضوع خود خيلي دور مي شوند از داخل لنز نگاه كنيد! اين واقعآ مهم است مخصوصاً زماني كه از مردم عكس مي گيريد. عكاسان حرفه اي از لنزهاي 85 تا 105 ميليمتري براي عكاسي چهره استفاده مي كنند. بيشتر دوربينهاي غير حرفه اي لنزهاي 35mm دارند.

ـ گنجاندن افراد در عكسها:

افزودن افراد به عكسها مفهوم و فضا مي دهد. اين كار رابطه بر قرار كردن با عكس را آسان مي كند و بعضي مواقع به ما يك مفهوم از بزرگي و كوچكي يا مقياس مي دهد.

3ـ حركتها را شكار كنيد:

بگذاريد افراد در حال حركت باشند و از لحظه ها عكس بگيريد.

4ــ ساختار را ساده نگه داريد:

تركيب ساده فهم و درك را ساده تر مي كند. يك زمينه ( back ground ) ساده كمتر بيننده را گيج مي كند و به آنها اجازه تمركز روي موضوع را مي دهد.

* سوژه را در مركز قرار ندهيد

سعي كنيد موضوع اصلي را در مركز تصوير قرار ندهيد عكاسان حرفه اي از قانون يك سوم استفاده مي كنند يعني سوژه يا موضوع اصلي را حدوداً به فاصله يك سوم از گوشه فريم قرار مي دهند اگر به اين روش عمل كنيد در نتيجه كار شما تاثيري مي گذارد كه حتي فكر آن را هم نمي كنيد.

* زاويه را تغيير دهيد.

اين عمل مي تواند عكس را خيال انگيز و دراماتيك كند. تقريباً همه آماتور ها از روبرو عكس مي گيرند ولي زواياي فراوان ديگري وجود دارند كه مي توانند نتايج شگفت انگيزي بوجود آورند.

* پيش نما ( منظره جلوي عكس ) را در چشم انداز قرار دهيد.

پيش نما جزئيات را به عكس اضافه مي كند و مي توان از آن به عنوان يك قاب طبيعي براي عكس استفاده كرد.

* به نور پردازي و و روشنايي توجه كنيد.

نور مستفيم خورشيد باعث سايه روشن شدن بيش از اندازه عكس مي شود، اما نور ناكافي منجر به يك عكس تار مي شود. هميشه به اين شعار توجه داشته باشيد كه نور عكس را مي سازد.

* از فلاش استفاده كنيد.

فلاش مي تواند وضعيت روشنايي را بهتر كند. ( حتي در يك روز آفتابي )

* روش نگه داشتن دوربين

تكان هاي دوربين مي تواند يك عكس عالي را ضايع كند. دوربين بايد نسبت به موضوع ثابت نگه داشته شود رعايت اين نكته مخصوصاً در هنگام Zoom كردن بسيار مهم است.

سه پايه مناسب

اگر فردي كه براي عكاسي از سه پايه استفاده مي كند، در حاليكه  مي تواند اين عكس را بدون سه پايه بگيرد، بدانيد كه او يك عكاس حرفه اي است. براي موضوع هاي عكاسي ثابت و مشخص سه پايه بسيار مفيد است.

مشكلي كه در استفاده از سه پايه وجود دارد، بزرگ و حجيم بودن آن است و حمل آن باعث دردسر مي شود.

براي عكاسان ديجيتال يك خبر خوب وجود دارد و آن اينست كه سه پايه هاي جديدي كه به بازار آمده است، كوچك و كم حجم و سبك است و مي توانيد آن را در جيب خود بگذاريد.

سرگرمي با عكسهاي تأخيري

با داشتن سه پايه مي توانيد از يك خاصيت ديگر دوربين خود استفاده كنيد و آن گرفتن عكس بعد يك تأخير زماني است كه آنرا در دوربين هاي ديجيتال با «Self timer» نشان مي دهند. اين تأخير زماني 10 ثانيه فرصت مي دهد تا يك مشكل قديمي حل شود و آن حضور عكاس در كادر است.

يك خاصيت ديگر اين روش عدم لرزش دوربين در زمان عكس گرفتن است، چون زمانيكه شما دكمه دوربين را فشار مي هيد دوربين تكان مي خورد.

عكاسي از حركت آب

اين عكسها با يك تركيب مناسب از حركت آب و تنظيم دوربين به طوريكه شاتر آن براي يك يا دو ثانيه باز بماند، خلق مي شود و يك جريان نرم از حركت آب بوجود مي آيد كه همانند يك تابلوي نقاشي به نظر مي رسد. در حاليكه ساير اجزاي موجود در عكس عادي و با جزئيات كامل ديده مي شوند.

شما به يك سه پايه احتياج خواهيد داشت تا دوربين را در طول مدتي كه شاتر باز مي ماند ثابت نگه داشته و عكس مات نشود و به همين دليل بهتر است از خاصيت Self timer استفاده كنيد.

راه ديگر، استفاده از يك عينك آفتابي در برابر لنز دوربين است كه به دوربين اين فرصت را مي دهد تا شاتر، مدت بيشتري باز بماند.

نتيجه نهايي

بيشتر دوربين هاي ديجيتال حتي دوربين هايي كه براي استفاده افراد مبتدي و به قيمت ارزان در بازار يافت مي شوند تعداد زيادي توابع قابل استفاده دارند. با خرج كمي ابتكار مي توانيد عكسهايي بگيريد كه براي بيننده ها اين سؤال را مطرح مي كند كه:« اين عكس با چه دوربيني گرفته شده است؟ »

مي توان هر پاسخي به اين سؤال داد ولي اكنون شما مي دانيد كه دوربين مسئول عكسهايي كه گرفته شده، نيست.

javahermarket


پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:,

|
 

ثابت نگه داشتن دوربين براي عكاسي در نور كم

ثابت نگه داشتن دوربين براي عكاسي در نور كم

 

همانطور كه مي دانيد وقتي كه نور كافي نيست و فلاش جوابگو نيست، نويز تصوير ديجيتالي كه با يك دوربين ديجيتال گرفته مي شود،  زياد شود. در اين حالت چون لنز دوربين مدت بيشتري باز مي ماند لرزشهاي دست شما مي تواند باعث تار شدن و كاهش كيفيت عكس شما شود. در اين شرايط با رعايت نكات ساده اي مي توانيد عكسهاي بهتري بگيريد.

ــ ياد بگيريد دوربين را ثابت تر از گذشته در دست بگيريد و سعي كنيد از لنز براي زوم اپتيكال استفاده نكنيد.

ــ براي اينكه دوربين را بدون حركت نگه داريد. ته دوربين را بر روي كف دست چپ خود نگه داريد و انگشتان خود را در جلوي دوربين و دور لنز قرار دهيد. كف دست شما به عنوان سكو و پايه دوربين است و هيچ فاصله اي نبايد بين ته دوربين و كف دست شما قرار داشته باشد.

ممكن است مشكل به نظر بيايد ولي با كمي تمرين متوجه مي شويد كه بهترين روش است.

ــ يك نفس عميق بكشيد و اجازه دهيد نصف هواي دم خارج شود.

ــ پاهاي شما بايد به اندازه عرض شانه باز شوند.

ــ اگر به اندازه كافي وقت داريد دوربين را بر روي سه پايه قرار داده و از حالت تأخيري آن استفاده كنيد.

دست راست شما كه سمت راست دوربين را مي گيرد، جهت دوربين را مشخص مي كند و كنترل حركت بدنه دوربين را در دست دارد.

دوربين را در برابر چشمانتان قرار دهيد. آرنجتان را بوسيله پهلوي خود ثابت نگه داريد. دوربين را به سمت عقب بكشيد به گونه اي كه پيشاني شما  دوربين را لمس كند.

زمانيكه آماده ايد عكس بگيريد يك نفس بكشيد نصف هوا را بيرون دهيد و بقيه را در سينه حبس كنيد. در اين لحظه بدن بيشترين تكاني كه مي خورد به سمت جلو و عقب است سعي كنيد آنرا كنترل كنيد.

اكنون شما آماده هستيد. از همه انگشتان دست خود استفاده كنيد و به دوربين و دكمه آن فشار وارد كنيد البته به آرامي. با چند بار تمرين مهارت شما زياد مي شود. پس در روشنايي روز سعي كنيد اين تمرينات را انجام دهيد تا در نور كم راحت تر این مراحل را انجام دهید و عکس خوبی بگیرید .

javahermarket


پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:,

|
 

White Balance چیست ؟

White Balance چیست ؟

دوربین های کمپاکت ارزان قیمت برای نور روز / فلاش از قبل تنظیم شده اند ، اما دوربین های پیشرفته به عکاس اجازه می دهند که یکی از گزینه های تعادل نور سفید در محدوده نور لامپ ، لامپ مهتابی ، نور مستقیم خورشید ، فلاش ، هوای ابری یا تنظیم از قبل را انتخاب کند

javahermarket


پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:,

|
 

سرعت شاتر (زمان نوردهي) چيست ؟

سرعت شاتر (زمان نوردهي) چيست ؟

javahermarket


پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:,

|
 

آشنايي با ISO و حساسيت بالا

آشنايي با ISO و حساسيت بالا

اگرچه در دوربين ههاي ديجيتال معمولي كه سنسورهاي كوچكي دارند. با افزايش ISO از 100 كيفيت تصوير هم افت مي كند. حقيقت اين است كه هر چه ISO بيشتر باشد نويز تصوير هم بيشتر است.

همانطور كه ذكر شد با چند استثنا فقط دوربين هايDigital Single Reflex) DSR) با ISO بالا مي توانند عكس هاي واضحي بگيرند.

بهينه سازي سنسورها

كارخانه هاي سازنده در حال انجام بهينه سازي هايي بر روي سنسورها هستند. يكي از اين كمپاني ها Fojifilm است كه با توليد سنسورهاي Super CCD به موفقيت هايي در اين زمينه دست پيدا كرده است. البته همه دوربينهاي ساخت كمپاني Fojifilm داراي اين تكنولوژي نيستند. سنسورهاي Super CCD نور بيشتري را با نويز الكتريكي كمتر مي بينند. به طوريكه عكس هاي با ISO 400 شفافتر مي شوند. و حتي عكس هايي كه با 800ــ ISO با اين دوربين ها گرفته شده اند قابل قبول و قابل استفاده هستند. و عكس هايي كه 1600ــISO گرفته شده اند داراي نويز هستند ولي جزئيات كمي از تصوير از بين مي رود.

مشكلات استفاده از مود حساسيت بالا

بعضي از دوربينهاي يك مود براي حساسيت بالا دارند كه در نور كم فعال مي شود. اين مود يا وضعيت با توجه به نور به طور اتومات ISO بالاتر را انتخاب مي كنند. در بعضي از دوربين هاي ديجيتال زمانيكه ISO بالا را انتخاب مي كنيد به طور اتومات رزولوشن عكس را كاهش مي دهد. مثلاً اگر دوربين شما 6 مگاپيكسل باشد با ISO بالا ممكن است رزولوشن عكس 3 مگاپيكسل شود. ( البته خیر از دوربین ها ISO 1600 یا بالاتر دارند که در این شرایط رزولوشن عکس کم می شود که بدلیل نویز خیلی زیاد در تصویر طبیعی است و اگر رزولوشن عکس کم نشود اصلا قابل رویت نیست و خیلی نویز دارد ، با اینکه با کم شدن رزولوشن هم عکس قابل توجهی دوربین به ما نمی دهد . اما در بعضی مواقع مثلا در عکس های حرکتی مثل : ورزشی در نور کم مجبور هستیم این ISO را انتخاب کنیم )

كاهش نويز و ISO بالا

دوربين هاي ديجيتال براي اصلاح نويز از يك نرم افزار كاهش نويز يا Noise Reduction استفاده مي كنند. ولي اين خاصيت مي تواند كمي تصوير را تار كند. به اين ترتيب شما جزئيات ريز عكس را از دست مي دهيد و لكه هاي رنگي در تصوير شما ظاهر مي شود. هر چه ISO را بالاتر ببريد سيستم كاهش نويز فعالتر مي شود و در نتيجه لكه هاي بيشتر و جزئيات كمتر در عكس خواهيد داشت.

حال چگونه از ISO بالا استفاده كنم.

اگر دوربين ديجيتالي داريد كه به راحتي مي توان آنرا ثابت نگه داشت تا حد امكان از ISO بالا استفاده نكنيد. براي يك عكس مهم كه بايد در نور كم گرفته شود از ISO پايين و سه پايه براي دوربين خود استفاده كنيد.

زمانيكه در نور كم عكاسي مي كنيد بهتر است ISO را خود انتخاب كنيد تا اينكه اجازه دهيد دوربين مقدار ISO را براي شما انتخاب كند. دوربين خود را با بالاترين ISO ها امتحان كنيد، تا بيشترين ISO موررد قبول شما مشخص شود.

در حقیقت ISO و شاتر نور را تنظیم می کند که در مواقعی که دیگر شاتر جوابگوی کار نیست از ISO بالا استفاده می کنیم ( در مورد شاتر در پست های بعدی به طور کامل توضیح داده خواهد شد )

 

 

javahermarket


پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:,

|
 

نورسنجي

نورسنجي

نور سنجي سيستم پيچيده اي است که نه اين سايت جايگاه مناسبي است که به طور کامل به آن بپردازيم و نه 95% عکاساني که تمايل به گرفتن يک عکس با نور خوب دارند نياز به دانستن مطالب کامل و چگونگي نورسنجي هاي پيچيده هستد . استفاده از دستگاه هاي نورسنجي هم هزينه بالايي مي خواهد و هم نياز به تمرين و تنظيمات است که از حوصله من و شما خارج است .    پس چکار کنيم ؟

من سعي کردم که با يک سري توضيحات کوتاه و کوچک کمک کنم که عکس هاي شما داراي نور خوبي باشد .

تمام دوربين هاي ديجيتالي که داراي تنظيمات دستي هستند مجهز به سيستم نورسنجي داخل دوربين هستند . دوربين خود  را در حالت عادي در فاصله 25 سانتيمتري از سوژه قرار دهيد ، دوربين خود را در حالت p قرار داده دکمه دکلانشور ( يعني همان دکمه اي که مي خواهيد  با آن عکس بگيريد )  تا نيمه فشار دهيد . روي صفحه نمايشگر خود دو عدد مشاهد مي کنيد که اعداد ديافراگم و شاتر است ( عدد ISO هم نمايان مي شود ) حالا انگشت خود را برداريد ، دوربين را روي حالت M قرار دهيد و شاتر و ديافراگمي که در روي صفحه نمايشگر خود ديده ايد را وارد کنيد . از سوژه دور شويد و تنظيمات لنز دوربين خود را انجام دهيد و از همان سوژه اي که اين مراحل ا انجام داده ايد عکس بگيريد . به همين سادگي شما با استفاده از نورسنج دوربين خود يک عکس با نور خوب و قابل قبول را گرفتيد . حالا شايد بپرسيد که در بعضي از شرايط نمي تواند به سوژه نزديک شد . سوال خوبي است . در اين مواقع که نمي توان به سوژه نزديک شد از کارت خاکستري استفاده مي کنيم و تمام اين مراحل را روي اين کارت  انجام مي دهيم . بدليل گران بودن اين کارت مي توانيم از کف دست هم بجاي کارت خاکستري استفاده کنيم ، يعني در فاصله 25 سانتيمتري کف دست خود نورسنجي کنيد و بعد از سوژه مورد نظر خود عکس بگيريد. اين نور سنجي در زماني کابرد دارد که تقريبا نور کادر عکاسي شما يکسان باشد و اگر نور منظره يا جاي که در کادر عکس شما قرار دارد داري نور يکساني نداشت  از سيستم برکتينگ (BKT)  استفاده مي کنيم که اکثر دوربين هايي ديجيتالي که داراي تنظيمات دستي هستند به اين سيستم مجهز هستند ( سيستم برکتينگ را در پست بعدي توضيح خواهم داد )

javahermarket


پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:,

|
 

تنظيمات سرعت شاتر و دريچه ديافراگم

تنظيمات سرعت شاتر و دريچه ديافراگم

 

 

دوربين خود را بر روي گزينه M قرار دهيد ، در اين حالت تنظميات شاتر و ديافراگم خود را به دلخواه مي توانيد تغيير دهيد .

در دوربين‌هاي SLR يا حرفه اي درجه ديافراگم با چرخاندن يک نوار مدرج بر روي دهانه لنز تغيير مي‌کند اما در دوربين‌هاي آماتور و نيمه حرفه اي اين دريچه توسط يک صفحه مدرج که بر روي بدنه دوربين تعبيه شده است تغيير مي‌کند. در اين دوربين‌ها اين تغيير بر روي صفحه نمايش دوربين نشان داده مي‌شود و عکاسان مي‌توانند تغيير اعداد اين دريچه را ببينند. در دوربين هاي آماتور و نيمه حرفه اي شما در تنظيم نور عکس توسط شاتر و ديافراگم مي توانيد قبل از گرفتن عکس تغييرات نور تصوير را در نمايشگر دوربين ببينيد (تصوير قبل از گرفتن عکس در نمايشگر دوربين ديده مي شود )اما در دوربين هاي SLR يا حرفه اي  اين امکان وجود ندارد و فقط شما مي توانيد اعداد ديافراگم و شاتر و تنظيمات ديگر را قبل از گرفتن عکس بر روي نمايشگر دوربين ببينيد و تصوير در نمايشگر دوربين  قبل از گرفتن عکس ديده نمي شود  و بعد از گرفتن عکس مي توانيد عکس گرفته شده را در نمايشگر دوربين ببينيد (البته با پيشرفت هاي زياد به زودي شاهد آن خواهيم بود که در دوربين هاي SLR هم بتوانيم قبل از گرفتن عکس تصوير را در نمايشگر دوربين مشاهده کرد)

حالت AV : در اين حالت اولويت با دريچه ديافراگم است و شما فقط مي توانيد در دوربين خود اعداد ديافراگم را تغيير دهيد و سرعت شاتر دوربين بطور اتوماتيک توسط دوربين شما تنظيم مي شود .

حالت TV : در اين حالت اولويت با سرعت شاتر است و شما فقط مي توانيد در دوربين خود اعداد شاتر را تغيير دهيد و دريچه ديافراگم توسط دوربين بطور اتوماتيک تنظيم مي شود .

javahermarket


پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:,

|
 

نكاتي در عكاسي براي آماتورها

نكاتي در عكاسي براي آماتورها

 

 

قبل از اينكه وارد دنياي عكاسي شويد بايد بدانيد نكاتي آموزنده و مفيد در زمينه عكاسي وجود دارد كه به خلق يك عكس خوب كمك بسيار مي كند. و بهتر است يك عكاس آماتور اين نكات را به عنوان پايه بشناسد و يك عكاس حرفه اي آنها را هميشه در ذهن داشته باشد.

براي عكس خود يك موضوع يا پيام انتخاب كنيد.

اگر در عكس شما هيچ سوژه برجسته و واضحي وجود نداشته باشد يا اين عكس حاوي پيامي نباشد احتمالاً عكس جالبي نخواهد بود.

چيزهاي اضافي را حذف كنيد.

زوايد را حذف كنيد، به خصوص اگر از ارزش عكس شما كاسته مي شود. نه تنها بايد بدانيد چه چيزهايي را در عكس بگنجانيد بلكه بايد بدانيد چه چيزهايي را نبايد در عكس خود بگنجانيد. هميشه بدنبال يك پشت زمينه ساده باشيد و تعادل را حفظ كنيد.

در اين عكس دست زني كه در پايين تصوير مشاهده مي كنيد و پيراهن هاي رنگ و وارنگ زرد و آبي در پشت زمينه عناصري هستند كه سبب به هم خوردن تمركز بيننده بر موضوع اصلي مي شوند. در اين عكس مي توان چند لحظه صبر كرد تا آن زن دست خود را عقب بكشد و افرادي كه در پشت زمينه قرار گرفته اند نيز با چند قدم جابجايي عكاس از تصوير حذف مي شوند و در اين حالت عكس شما بهتر خواهد بود.

از زوم كردن و نزديك شدن نترسيد

اشتباهي كه بيشتر عكاسان آماتور مرتكب مي شوند اين است كه عكس هاي آنها از فاصله خيلي دوري گرفته شده است. و در تصوير نسبت محيط به موضوع آنقدر زياد مي شود كه نمي تواند پيام خود را القا كند. سعي كنيد عكس را به اندازه كافي از سوژه پر كنيد و از پشت زمينه شلوغ پرهيز كنيد. تا عكس ساده و قابل فهم باشد.

موضوعات خود را در مركز تصوير قرار ندهيد.

همانطور كه در مقالات قبلي ذكر شده است. سعي كنيد موضوع عكاسي خود را در مركز تصوير قرار ندهيد. بهتر است از قانون يك سوم استفاده كنيد. فرض كنيد تصوير شما به سه قسمت تقسيم شده است چه از نظر عمودي و چه از نظر افقي آنگاه موضوع خود را روي يا نزديك يكي از اين خطوط قرار دهيد. اين قانون را قانون يك سوم مي نامند. البته سعي كنيد خلاقيت خود را حفظ كنيد و از اين قانون تابعيت محض نداشته باشيد. به خاطر داشته باشيد براي انسان و حيوان وقتي كه روي سر آنها زوم مي كنيد بينندگان بيشتر به چشم آن انسان يا حيوان توجه مي كنند بنابراين در اين گونه مواقع قانون يك سوم بر مو قعيت چشم ها اعمال مي شود.

از سطح دوربين خود مطمئن شويد.

اگر سطح افق در عكس شما زاويه دار شود از ارزش عكس شما كاسته خواهد شد. ممكن است هنگام عكاسي دقت زيادي براي تنظيم سطح نداشته باشيد اما مشكلي نيست با نرم افزارهاي ويرايش عكس مانند فتوشاپ مي توان به راحتي سطح را تصحيح كرد. اما بهتر است تمرين كنيد تا هميشه دوربين را افقي نگه داريد.

چشم ها بسيار اهميت دارند.

چشم ها بازگوي داستان هستند. وقتي كه از انسان يا حيوان عكس مي گيريد هر چيزي ممكن است از نظر پنهان باشد ولي چشم ها بايد آشكارا قابل ديدن باشند. و كيفيت تصوير چشم بايد بالا باشد آنوقت است كه تأثير شگفت انگيز چشمها را در عكس هاي خود خواهيد ديد.

فاصله را براي فلاش تخمين بزنيد.بهترين فلاشها در فواصل بيش از 10 متر تأثيري ندارند. براي فواصل دور در نور كم به جاي استفاده از فلاش ميزان exposure دوربين خود را افزايش دهيد و از يك سه پايه استفاده كنيد. و اگر لازم است از ISO بالاتر استفاده كنيد. (در مقالات بعدی بیشتر توضیح می دهم)

 

اگر از چند نفر با فلاش عكس مي گيرد بدانيد كه چهره افرادي كه به دوربين نزديكتر هستند روشنتر و چهره افرادي كه از دوربين دورترند تيره تر است بنابراين سعي كنيد فاصله افراد با دوربين يكسان و به اندازه كافي نزديك باشد.

حركت كنيد

در هنگام عكاسي خود يا موضوع عكاسي را آنقدر حركت دهيد تا موضوع شما در پشت زمينه خودنمايي كند يا به عبارت ديگر موضوع و پشت زمينه هم رنگ نباشند.

javahermarket


پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:,

|
 

چطور می شود اگر ...

چطور می شود اگر ...

یادتونه گفتم اگر با لنزهای باز عکس بگیرید می تونه تو دل هر عکس یه داستانی باشه . الان می خوام از لنزهای خیابانی حرف بزنم ، لنزهای خیابانی یعنی ساده ترین لنزهای (70 - 35 میلی متری mm) . تو دل تموم این لنزهای خیابانی هم می تونه داستانی پنهانی نهفته باشد اگر متفاوت بنگریم .

خیلی از ماها فکر می کنیم اگر می خواهیم عکس های خوبی بگیریم حتما باید هزینه سنگینی برای چند لنز واید زاویه باز و چند لنز تله خوب خرج کنیم تا بتوانیم دوربینمان را کاملا مجهز کنیم و حالا عکس های خوبی بگیریم . طبق آمار 70 درصد عکس های خوب عکاسان با همین لنزهای خیابانی گرفته می شود . حالا بیاید مجددا تمرین کنیم . به طبیعت بروید چه می بینید؟ درست است دشت سرسبزی پر از گل های زیبای زرد و قرمز ، در نمایی دورتر در پشت این طبیعت سرسبز کوه های سفید برفی به زیبایی خود نمایی می کنند . دوربین را دست بگیرید و با یک لنز خیابانی ( و اگر از دوربین های آماتور و نیمه حرفه ای استفاده می کنید از زوم اپتیکال دوربین خود استفاده نکنید) فقط از چشمی دوربین سعی کنید تمام طبیعت را ببینید حالاعکس بگیرید . این یک عکس زیباست که شاید حرف خاصی برای بیننده ندارد . حالا به زمین بر روی شکم دراز بکشید با همان لنز قبلی روی تعداد کمی از گل های قرمز فوکوس کنید ( حالت ماکرو) دقت کنید مطمعن شوید که طبیعت پشت سر شما از فوکوس خارج باشد و مات شود ، حالا عکس بگیرید . چه می بینید ؟ آن حس داستان گویی در عکس شما دوباره زنده شد درست است . برایان پترسون می گوید وقتی شروع به کشف چگونگی دید لنزهایتان می کنید ، تعجب نکنید اگر بارها با سوال "چطور می شود اگر" روبرو شوید .

چطور می شود اگر از نزدیک روی توسترتان که از آن دود خارج می شود ، فوکوس کنید و از همسرتان بخواهید که با بچه ای که در آغوش گرفته ، به سمت آن بدود ؟

چطور می شود اگر روی پاسپورتی که روی پیاده رو افتاده فوکوس کنید و یک مرد تاجر را نشان دهید که در پس زمینه دارد سوار تاکسی می شود .

چطور می شود اگر روی قوطی قرص های خواب آور فوکوس کنید و نشان دهید که یک زن در پس زمینه روی تخت خواب دراز کشیده است .

چطور می شود اگر از نزدیک ... فوکوس کنید و ...؟

javahermarket


پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:,

|
 

دیدی باز و متفاوت در عکاسی

دیدی باز و متفاوت در عکاسی

 

شاید این جمله را بارها و بارها شنیده باشید " زیبایی در نگاه شما است ، نه به آنچه به آن می نگرید . وقتی شما با چشم خود به یک مکان تاریخی یا یک طبیعت زیبا نگاه می کنید همانند این است که شما با یک لنز 50 میلیمتری به آن مکان تاریخی یا طبیعت زیبا نگاه کنید . پس این جمله زیبا در مورد عکاسی هم صدق می کند .

بیایم دقیق تر به این موضوع نگاه کنیم ، فرق اینکه  شما بایک دوربین یه یک قلعه تاریخی نگاه می کنید با اینکه با چشمان خود به همان قلعه نگاه کنید در چیست؟ در ثبت تصایور توسط دوربین –  دانشتن امکانات بیشتر ، لنز ها و وسایل جانبی دیگر توسط دوربین ؟ تمام این ها درست ، اما فرق اساسی در نگاه شماست .

به پشت دراز بکشید و به آسمان ابری نگاه کنید . یا زیر درختان بلند چنار که در هم گره خوردند دراز بکشید و از لای برگ های درختان تابش زیبای خورشید را ببینید . حالا وسط یک پیاده رو به شکم داراز بکشید و در حالی که دست های خود را زیر چانه خود گذاشته اید به روبرو نگاه کنید . بالای درخت بروید و از آن زاویه از بالا به پایین نگاه کنید . چه می بینید ؟ تمام چیزهایی که از این زوایا می بینید با زمانی که خیلی عادی به صورت ایستاده نگاه می کنید متفاوت است . حال دوربین را در دست بگیرید ، همه چیز در دستان و نگاه های متفاوت شماست و با این تفاوت که امکاناتی که دوربین می تواند در اختیار عکاس قرار دهد را نباید نادیده گرفت .

نگاه کنید و با دیدی باز و متفاوت نگاه کنید ، زیبایی در نگاه شماست . موفق باشید

javahermarket


پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:,

|
 

بهترین نکات برای اینکه خوش عکس به نظر برسیم

بهترین نکات برای اینکه خوش عکس به نظر برسیم

 

خوش عکس باشید

هر کسی دوست دارد در عکس ها خوب به نظر برسد. اما متاسفانه بیشتر ما از عکس های خود راضی نیستیم. و همینطور گاه باید از افرادی عکس بگیرید که خیلی هم خوش چهره نیستند، اما در پایان می بینید که در عکس فوق العاده به نظر می رسند. اما چه حقه ای در کار است چرا بعضی ها خوش عکس هستند و بعضی ها در عین حال که چهره زیبایی دارند در عکس خیلی خوب به نظر نمی رسند. در این مقاله نکاتی را به شما معرفی می کنیم که با رعایت آنها می توانید عکس های بهتری از چهره افراد بگیرید.

 

چگونه خوش عکس باشیم

در بسیاری مواقع افرادی که در حالت عادی زیبا هستند در عکس ها خیلی فوق العاده به نظر نمی رسند. در عین حال افرادی را می بینید که در عکس ها فوق العاده هستند اما در واقع این چنین نیستند. در عکس ها به طریقی خدشه هایی که در صورت فرد وجود دارد را مخفی می کنند. افرادی که خوش عکس هستند تلاش چندانی نمی کنند و فقط یک سری قوانینی را به طور مشترک رعایت می کنند. این عمل ممکن است نا خود آگاه باشد اما بد نیست بدانید خوش عکسی قابلیتی است که می توانید آن را به راحتی و با تمرین یاد بگیرید.

خوش عکس باشید

ساده و ریلکس باشید

علت اصلی اینکه بعضی افراد در عکس ها خیلی خوب به نظر نمی رسند عصبی بودن آنها است!

راه حل مشکل این است که فکر کردن به این که عکس شما چگونه از آب در می آید را متوقف کنید. یک نفس عمیق بکشید و آنرا خارج کنید. هیچگاه نفس خود را در سینه حبس نکنید. اگر دقت کرده باشید وقتی یکی از مهارت های عکاسان حرفه ای چهره بذله گویی آنهاست تا این فشار عصبی را کمر کنند.

ریلکس و راحت باشید. این وضعیت به شما کمک می کند تا عضلات صورت خود را شل کنید و این بدان معنی است که صورت شما در حالت عادی قرار دارد و با یک لبخند بدون تقلا به شما کمک می کند به چهره خود یک درخشش طبیعی بدهید.

هیچگاه خود را مجبور به لبخند زدن نکنید یا به زور لبخند نزنید. اگر احساس خوبی از لبخند زدن ندارید مجبور نیستید لبخند بزنید فقط ریلکس باشید و حالت طبیعی خود را حفظ کنید. اگر احساسی را به طور  مصنوعی از خود بروز دهید به عکس خود آن حالت مصنوعی را اضافه کرده اید.

اگر نمی توانید کاری کنید که طبیعی به نظر برسید کافیست این حقه ساده را بکار بگیرید. وقتی که می خواهید عکس بگیرید به فردی دوست داشتنی، بامزه و خوش اخلاق فکر کنید. یا می توانید به حادثه ای دوست داشتنی و بامزه از زندگی خود فکر کنید. چهره شما به طور خودکار از احساسات شما تاثیر می پذیرد. آنگاه عکسی را که در این وضعیت گرفته اید نگاه کنید متوجه می شوید لبخندی زیبا به دوربین تحویل داده اید.گذشته از همه اینها بهترین و ارزان ترین آرایش در برابر دوربین لبخند زدن است.

 

سر خود را کمی به سمت بالا متمایل کنید

همیشه سر خود را کمی به سمت بالا متمایل کنید. به عبارت دیگر سعی کنید دوربین را کمی بالاتر از سطح چشمان خود قرار دهید. این کار دو مزیت دارد اول اینکه احساسی مثبت از چهره شما ارائه می دهد. به پایین نگاه کردن معمولا تصویر خوبی از چهره ارائه نمی دهد. دوم اینکه از افتادن سایه در چانه شما جلوگیری می کند به خصوص اگر فرد لاغری هستید.  حقه دیگری که می توانید به کار بگیرید این است که زبان خود را به بالای دهان خود بچسبانید.

 

به نور عادت کنید

برای اینکه عکس خوبی از چهره بگیرید باید نور کافی به صورت فرد بتابد در بهترین حالت باید از رفلکتور ها یا منعکس کننده هایی که ایجاد درخشندگی نمی کنند استفاده کنید اما نور زیادی که به صورت می تابد در وهله اول چشم را آزار می دهد و واکنش طبیعی هر کسی در این حالت اخم کردن است چون هنوز چشم ها به این نور زیاد عادت نکرده اند اما برای اینکه چشمان شما به نور عادت کند باید مدتی در این محیط پر نور باشید و پس از اینکه چشمانتان به نور محیط عادت کرد عکس بگیرید. نکته ای که برای جلو گیری از اخم کردن باید به آن توجه نمایید این است که منبع نور هایی که از روبرو و بغل می تابدند را خیلی به صورت فرد نزدیک نکنید تا فرد در وضعیتی قرار بگیرد که معذب باشد.

نوشته: ای جیتش

ترجمه: علی یزدی مقدم

javahermarket


سه شنبه 24 مرداد 1391برچسب:,

|
 

عكاسي از طلوع و غروب آفتاب

عكاسي از طلوع و غروب آفتاب

طلوع و غروب آفتاب يكي از دراماتيك ترين صحنه هايي است  كه طبيعت به ما هديه كرده است. به همين دليل بيشتر عكاسان چه حرفه اي و چه آماتور علاقه خاصي به عكاسي از غروب آفتاب نشان مي دهند لذا بر آن شديم تا در اين مقاله از مقالات آموزش عكاسي ياد بگير دات كام نكاتي را براي گرفتن عكس هاي زيبا از طلوع يا غروب آفتاب بيان كنيم.

خط افق

- خط افق را در مركز تصوير قرار ندهيد

- سعي كنيد خط افق را در فاصله يك سوم از پايين تصوير قرار دهيد و اجازه دهيد آسمان در تصوير شما خود نمايي كند.

- خط افق را همينطور پايين تر بياوريد و اجازه دهيد تغيير رنگ ها در آسمان به چشم بخورد.

 

درخشش را كم كنيد

هنگام عكاسي از طلوع يا غروب آفتاب معمولاً خورشيد درخشندگي زيادي نسبت به كل تصوير دارد با استفاده از روش هاي زير اين درخشش را كم كنيد:

- با استفاده از دست خود مي توانيد جلوي نور را بگيريد. (مثلاً دست خود را بالاي دوربين قرار دهيد.)

- يك سايبان يا يا يك سطح صاف بالاي دوربين بهتر از دست شما عمل مي كند.

- پديده هاي طبيعت مانند درختان مي توانند سايبان مناسبي براي دوربين شما باشند. حتي ديده شدن شاخ و برگ ها در عكس مي تواند آنرا زيباتر كند.

- يك هود لنز در شرايط مختلف و وقتي كه سايبان نداريد بسيار مفيد است. البته اين هود بر روي دوربين هاي آماتور قابل نصب نيست.

 

با تنظيم دوربين از قابليت هاي آن استفاده كنيد

- در بعضي از دوربين ها يك مود Sunset وجود دارد مي توانيد آنرا فعال كنيد. در اين حالت دوربين به صورت خودكار بهترين فوكاس و دهانه لنز را انتخاب مي كند، تا براي شرايط نوري محل مناسب باشد. و در اين حالت تنظيمات سفيدي ( WB ) به گونه اي تغيير مي يابد كه رنگ ها به سمت رنگ هاي گرم تر تغيير يابد.

- اگر در تصوير خود جلوي صحنه غروب تصوير ديگري داريد ( جلو زمينه يا پيش زمينه ) از مود Night Scene استفاده كنيد. تا تصوير آن واضح تر شود.

- مود Night Scene به خصوص براي عكاسي از افراد در طلوع يا غروب آفتاب در پشت زمينه مناسب است در اين حالت بايد از سه پايه استفاده كنيد يا دوربين را روي يك سطح ثابت قرار دهيد. در غير اين صورت تصوير شما مات خواهد شد.

-  يكي از زيباترين عكس هايي كه در هنگام عكاسي از طلوع يا غروب آفتاب مي توانيد خلق كنيد به كمك فن آوري پاناروما امكان پذير است، كه امروزه اكثر دوربين هاي ديجيتال اين قابليت را دارند.

 

سياهي اضافه كنيد.

براي اينكه عكس شما جلب توجه بيشتري بكند بايد به صحنه خود عمق و پرسپكتيو بيشتري بدهيد، فلاش دوربين را خاموش كنيد. و در زمينه عكس خود سايه هايي ايجاد كنيد.

براي اين منظور از چيزهايي مانند:

اشخاص تخته سنگ ها
كوه ها و تپه ها بوته ها و درختان
حيوانات قايق ها يا هر وسيله دريانوردي

مي توانيد استفاده كنيد.

 

لنز خود را تميز كنيد.

ذرات گرد غبار، لكه هاي دست يا هر ذره خارجي مي تواند مقدار زيادي انحراف نور و مات شدگي در تصوير غروب آفتاب بوجود آورد. و هنگامي كه تنظيمات خودكار دوربين فعال است دوربين به اشتباه مي افتد و مثلاً دهانه لنز بازتر مي شود. كه در تصوير نهايي تاثير نامطلوب دارد. بنابراين بايد لنز دوربين شما تميز باشد.

به شما توصيه مي كنم مطلب مراقبت از دوربين ديجيتال را مطالعه كنيد.

 

زمان را از دست ندهيد.

زود شروع كنيد:

- براي عكاسي از هر صحنه بايد چند عكس آزمايشي بگيريد تا تنظيمات لازم اعمال شود.

- بايد فرصت داشته باشيد تا بهترين نقاط را براي استقرار دوربين شناسايي كنيد.

- زمان كافي براي آماده كردن سه پايه و محل استقرار دوربين را آماده كنيد.

- مي توانيد در گوشه اي دنج بنشينيد و افراد عابر و حيوانات را در زمان مناسب در عكس خود بگنجانيد.

بيشتر صبر كنيد:

- رنگ آسمان لحظه به لحظه تغيير مي كند پس عجله نكنيد. بنشينيد و بهترين لحظه ها را شكار كنيد.

- اگر دوربين شما داراي تايمر خودكار است مي توانيد از آن استفاده كنيد. تا هر 30 ثانيه يا هر يك دقيقه يك عكس بگيريد تا اينكه صحنه طلوع يا غروب تمام شود.

 

وضعيت هوا را بررسي كنيد.

وقتي كه از طلوع يا غروب آفتاب عكس مي گيريد وضعيت آب و هوا بسيار مهم است.

- روزها و شب هاي بدون ابر صحنه طلوع يا غروب پر رنگي براي شما خلق مي كند.

- آسماني كه پر از ابر هاي پراكنده باشد يك تصوير با پشت زمينه تماشايي خلق مي كند.

- هر فصلي شرايط و موقعيت هاي خاص خود را براي عكاسي دارد بنابراين فرصت عكاسي از طلوع يا غروب آفتاب در فصول مختلف را از دست ندهيد.

 

روي تصوير خود تنظيمات لازم را انجام دهيد.

مطمئن باشيد با پشتكار و تمرين و صرف زمان بيشتر مي توانيد عكس هاي زيبايي از طلوع يا غروب آفتاب بگيريد ولي حتي بعد از اينكه در گرفتن اين عكس ها حرفه اي شديد كار تمام نشده است. و هنوز مي توانيد به عكس خود جلوه بيشتري بدهيد. عكس ها را روي كامپيوتر بريزيد و با نرم افزار هاي ويرايش تصوير مانند فتو شاپ و ... تنظيماتي مانند ميزان كردن خط افق،  اعمال فيلتر هاي مختلف و... را انجام دهيد.

نويسنده: علي يزدي مقدم

javahermarket


سه شنبه 24 مرداد 1391برچسب:,

|
 

کادر بندی در عکاسی

کادر بندی در عکاسی


توصیه: یکی از آسانترین راهها برای پیشرفت در عکاسی این است که به کادر عکس خود دقت کنید. به اطراف سوژه دقت کنید؛ ببینید آن اطراف چه چیزهایی وجود دارد؟ آیا به همه ی آن چیزهایی که در پشت زمینه ی سوژه هست نیاز دارید؟ آیا می توانید از یک زاویه ی  نزدیکتر از سوژتون عکس بگیرید؟ به نظر شما اگر عکستان افقی باشد بهتر است یا عمودی؟
 

کادر بندی نزدیکتربرای تاثیر بیشتر
یکی از رایج ترین اشتباهات مردم در عکاسی این است که کادر عکس هایشان رو با موضوع عکاسی پر نمی کنند. فرض کنید می خواهید از مادربزرگی که در حال پایین آمدن از پله های خانه خود است  عکس بیندازید. اجازه دهید فقط آن مادربزرگ را در تصویر ببینیم، نه نصف یک خانه و قسمت هایی از کوچه و در نهایت یک تصویر کوچک از مادربزرگ در وسط عکستان باشد! یادتان باشد که سوژه شما آن مادربزرگ بوده نه کوچه یا خانه
به نظر من بهترین چیزی که به شما کمک میکند تا شاهکار عکاسی شما به یک فاجعه تبدیل شود این است که سوژتان را  وسط عکس قرار دهید. خیلی از دوربین های عکاسی  در چشمی خود دایره یا مستطیلی دارند که باعث می شود عکاسان آماتور فکر کنند سوژه باید درست وسط این دایره یا مستطیل قرار گیرد. تمام محیط عکاسی را ببینید. یه نگاه کوچک و سریع به اطراف سوژه بندازید و مطمئن شوید که  هیچ شلوغی یا بی نظمی خود نمایی نمی کند تا از برجستگی سوژه در تصویر نکاهد.  مواظب نا هماهنگی های عکستون باشید، مثلا ناگهان در عکس شما یک تیر چراغ برق بالای سر مادربزرگ بیچاره رشد نکند! مطمئن شوید که همه ی چیزایی که در اطراف سوژه و در عکستان هست، چیزهایی است که شما خواستیه اید.


افقی یا عمودی
خیلی از مردم هیچ وقت دوربین خود را فقط 90 درجه نمی چرخانند تا یه عکس عمودی بگیرند. درسته، در این حالت ممکنه نگه داشتن دوربین کمی سخت تر از قبل باشد اما باور کنید تفاوت خیلی بزرگی را در عکستان ایجاد می کند. اگر می خواهید از کسی عکس بگیرید مطمئن باشید به صورت عمودی تصویر زیباتری خواهید داشت چون اگر افقی عکس بگیرید فضای زیادی از تصویر را برای منظره های اطاف تلف کرده اید. 
حتی بعضی وقت هایی که عکس عمودی می گیرید، متوجه میشوید که اگه عکستان افقی بود خیلی زنده تر و قشنگ تر به نظر می رسید. همیشه به عکسی که می خواهید بگیرید فکر کنید، این عکس باید عمودی باشد یا افقی؟ در کدام حالت می توانم عکس بهتری بگیرم؟ معمولا جواب این سوال ها واضح و روشن است،: بستگی به سوژه و ترکیب شما دارد.
اما بعضی وقتها پیش میاد که ترکیب سوژه ی ما حالت مربع شکلی داره، در این موقعیت ها مطمئن نیستیم که چه وضعیتی برای عکس گرفتن بهتره، پس بهترین راه حل میتونه این باشه که 4 -3 تا عکس از زاویه های مختلف بگیرید، در نهایت حداقل می توانید 1 یا 2 تا عکس فوق العاده از سوژه خود داشته باشید.
 

 

عکسی که در سمت چپ می بینید مثل عکس هایی است که بدون فکر گرفته شده است، 200 متر از خط ساحل با یه تکه صورتی در وسط عکس! خیلی حرفه ایی نیست.
حالا دوربینتان را 90 درجه بچرخانید، عکسی مثل عکس سمت راستی بگیرید؛ به این ترتیب تصویری به مراتب بهتر خواهید داشت و شما هنوز می توانید ساحل را ببینید و زیباتر نشان دهید که کنار ساحل بوده اید! ظاهراً اندازه ی کادر این دو عکس یکی نیست، اما حقیقت اینست که اندازه ی کادر دو عکس مساوی است؛ اما شما می توانید ببینید که  اندازه ی واقعی این دختر در عکس سمت راستی 10 بار بزرگ تر شده است!



میتونم ویرایش این عکس رو بعدا انجام بدم؟

اگر شما خودتان عکسهایتان را چاپ میکنید، شانس دومی برای ویرایش عکسهایتان دارید  اما به این عادت نکنید که با این روش، بی دقتی عکس گرفتن با دوربین حرفه ای خود را اصلاح کنید. بعد از ویرایش عکس با کامپیوتر یا در تاریک خانه شما فقط کیفیت دوربینتان رو دور انداخته اید.  شما نصف پیکسل های عزیزتون رو که پول زیادی هم بابتش پرداخت کردید رو حروم کردید. چه اهمیتی دارد که دوربین شما 5 میلیون پیکسل داشته باشد اما شما فقط از 2 یا 3 میلیون از پیکسل هایش استفاده کرده اید؟ به نظر من که این کار یه توهین بزرگ به دوربینی است که پول زیادی بابتش پرداخته اید!!.

ترجمه: سونیا موذنی

  اين مقاله اختصاصاً براي ياد بگير دات كام تهيه شده است و استفاده از آن فقط با ذكر نام نويسنده يا مترجم و نام ياد بگير دات كام همراه با لينك آن مجاز  است

 

 

javahermarket


سه شنبه 24 مرداد 1391برچسب:,

|
 

21 نمونه از بهترین ژست های عکاسی مخصوص آقایان

+2
 
 

1 - یک نمونه ساده و دوستانه. دستها باید در جلوی سینه قلاب شوند و شانه ها کمی به عقب متمایل گردند.

2 - در این حالت شما یک پرتره تمام قد خواهید داشت.

3 - اگر بپرسید: چه کار دیگری می توان با دستها انجام داد؟ خواهم گفت این ژست جواب سوال تان خواهد بود. این ژست مخصوص افراد ورزشکار یا کسانی است که بادی بیلدینگ کار می کنند. زیرا سینه ای فراخ و در عین حال ظاهری دوستانه را به ذعن تداعی می کند.

4 - یک ژست راحت برای تمامی آقایانی که علاقه ای به سوژه شدن جلوی دوربین تان را ندارند.

5 - یک ژست راحت تر از مورد شماره ۴٫ مورد علاقه هنرمندان سینما.

6 - یک ژست در حالت نشسته. به وضعیت قلاب دست ها و حالت پاها دقت کنید. حرکت و متفاوت بودن را بهتر نشان دهید.

7 - یک حالت ساده و منتظر.

8 - مناسب برای عکاسی رسمی و اداری( مخصوص مدیران).

9 - یک ژست ساده اما رسمی برای محیط های اداری. سعی کنید از ابزار محیط کار همچون لپ تاپ یا کتاب ها بهترین استفاده را ببرید.

10 - یک ژست ساده اداری. تکیه روی میز باشد. سعی کنید لبخند مدیر مصنوعی نباشد. این ژست مخصوص ارتباطات اداری است.

11 - یک ژست فوق العاده رسمی ولی به شدت متداول. یادتان باشد از زبان بدن در این ژست استفاده درست ببرید. نحوه قرار گرفتن دست و ایجاد حالت تفکرآمیز برای این شیوه مهم است. حتی اینکه دست چپ بالا باشد یا دست راست، نیز برای بیننده تداعی کننده معانی خاصی است.

12 - یک ژست انتخاباتی.

13 - اگر می خواهید فرد را از محیط کارش جدا کنید و حالت دوستانه تر و خانواده پسندی به او بدهید، از این ژست بهره گیرید. بهتر است از نیمکتهای راحتی برای این نمونه استفاده کنید.

14 - یک ژست بسته. فرد از دستانش برای محافظت خویش استفاده کرده. در این ژست نیز باید به تداعی معانی در ذهن بیننده توجه کنید. افرادی که چنین ژستی می گیرند در مباحث روانشناسی افرادی با ویژگی درونگرایی شناخته می شوند. از سوژه تان بپرسید خواهان آن است که چنین برداشتی از تصویرش شود؟ فردی با ارتباطات بسته و محدود؟

15 - یک ژست مخصوص افراد خلاق. تصور نکنید همه ژست ها به ژست از نوع استیو جابز ختم می شود. به محیطی که فرد در آن به پرورش ایده هایش می پردازد دقت ویژه داشته باشید.

16 - یک ژست راحت اما رئیس مآبانه.

17 - یک ژست راحت، ساده و دوست داشتنی. این ژست را در مکان های مختلف و در زوایای متفاوت تجربه کنید.

18 - یک ژست راحت دیگر که مختص فضای بیرون است.

19 - یک ژست مهربان در جمعی دوستانه و بشاش.

20 - یک ژست غیر رسمی. برای اینکه سوژه بعد از عکاسی دچار کمر درد نشود بهتر است به پشتی یا دیوار تکیه بدهد.

21 - و ژست آخر. ژستی مخصوص هنرمندان مدل. یا مردانی که دوست دارند یک پرتره فوق العاده از خود ثبت کنند.

 

گردآوری : سی فان

javahermarket


یک شنبه 8 مرداد 1391برچسب:,

|
 

نکاتی در عکاسی برای آماتورها

 



۰۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ ۰۹:۱۵
 

نکاتی در عکاسی برای آماتورها


 

 

­ نکاتی در عکاسی برای آماتورها قبل از اینکه وارد دنیای عکاسی شوید باید بدانید نکاتی آموزنده و مفید در زمینه عکاسی وجود دارد که به خلق یک عکس خوب کمک بسیار می کند. و بهتر است یک عکاس آماتور این نکات را به عنوان پایه بشناسد و یک عکاس حرفه ای آنها را همیشه در ذهن داشته باشد. برای عکس خود یک موضوع یا پیام انتخاب کنید.

اگر در عکس شما هیچ سوژه برجسته و واضحی وجود نداشته باشد یا این عکس حاوی پیامی نباشد احتمالاً عکس جالبی نخواهد بود. چیزهای اضافی را حذف کنید. زواید را حذف کنید، به خصوص اگر از ارزش عکس شما کاسته می شود. نه تنها باید بدانید چه چیزهایی را در عکس بگنجانید بلکه باید بدانید چه چیزهایی را نباید در عکس خود بگنجانید.

همیشه بدنبال یک پشت زمینه ساده باشید و تعادل را حفظ کنید.

simple.jpg

 

­ در این عکس دست زنی که در پایین تصویر مشاهده می کنید و پیراهن های رنگ و وارنگ زرد و آبی در پشت زمینه عناصری هستند که سبب به هم خوردن تمرکز بیننده بر موضوع اصلی می شوند. در این عکس می توان چند لحظه صبر کرد تا آن زن دست خود را عقب بکشد و افرادی که در پشت زمینه قرار گرفته اند نیز با چند قدم جابجایی عکاس از تصویر حذف می شوند و در این حالت عکس شما بهتر خواهد بود.

 

از زوم کردن و نزدیک شدن نترسید

اشتباهی که بیشتر عکاسان آماتور مرتکب می شوند این است که عکس های آنها از فاصله خیلی دوری گرفته شده است. و در تصویر نسبت محیط به موضوع آنقدر زیاد می شود که نمی تواند پیام خود را القا کند. سعی کنید عکس را به اندازه کافی از سوژه پر کنید و از پشت زمینه شلوغ پرهیز کنید. تا عکس ساده و قابل فهم باشد.

موضوعات خود را در مرکز تصویر قرار ندهید.

همانطور که در مقالات قبلی آموزش عکاسی ، بارها ذکر شده است. سعی کنید موضوع عکاسی خود را در مرکز تصویر قرار ندهید. بهتر است از قانون یک سوم استفاده کنید. فرض کنید تصویر شما به سه قسمت تقسیم شده است چه از نظر عمودی و چه از نظر افقی آنگاه موضوع خود را روی یا نزدیک یکی از این خطوط قرار دهید. این قانون را قانون یک سوم می نامند. البته سعی کنید خلاقیت خود را حفظ کنید و از این قانون تابعیت محض نداشته باشید. به خاطر داشته باشید برای انسان و حیوان وقتی که روی سر آنها زوم می کنید بینندگان بیشتر به چشم آن انسان یا حیوان توجه می کنند بنابراین در این گونه مواقع قانون یک سوم بر مو قعیت چشم ها اعمال می شود.

devide.jpg

از سطح دوربین خود مطمئن شوید.

اگر سطح افق در عکس شما زاویه دار شود از ارزش عکس شما کاسته خواهد شد. ممکن است هنگام عکاسی دقت زیادی برای تنظیم سطح نداشته باشید اما مشکلی نیست با نرم افزارهای ویرایش عکس مانند فتوشاپ می توان به راحتی سطح را تصحیح کرد. اما بهتر است تمرین کنید تا همیشه دوربین را افقی نگه دارید.horizon_1.jpghorizon.jpg


 

چشم ها بسیار اهمیت دارند.

چشم ها بازگوی داستان هستند. وقتی که از انسان یا حیوان عکس می گیرید هر چیزی ممکن است از نظر پنهان باشد ولی چشم ها باید آشکارا قابل دیدن باشند. و کیفیت تصویر چشم باید بالا باشد آنوقت است که تأثیر شگفت انگیز چشمها را در عکس های خود خواهید دید.

فاصله را برای فلاش تخمین بزنید.

بهترین فلاشها در فواصل بیش از 10 متر تأثیری ندارند. برای فواصل دور در نور کم به جای استفاده از فلاش میزان Exposure دوربین خود را افزایش دهید و از یک سه پایه استفاده کنید. و اگر لازم است از ISO بالاتر استفاده کنید. اگر از چند نفر با فلاش عکس می گیرد بدانید که چهره افرادی که به دوربین نزدیکتر هستند روشنتر و چهره افرادی که از دوربین دورترند تیره تر است بنابراین سعی کنید فاصله افراد با دوربین یکسان و به اندازه کافی نزدیک باشد.

حرکت کنید

در هنگام عکاسی خود یا موضوع عکاسی را آنقدر حرکت دهید تا موضوع شما در پشت زمینه خودنمایی کند یا به عبارت دیگر موضوع و پشت زمینه هم رنگ نباشند

javahermarket


جمعه 6 مرداد 1391برچسب:,

|
 

چگونه در چهار مرحله در عکاسی پیشرفت کنیم؟!



۲۸ مرداد ۱۳۸۹ ۱۰:۴۸
 

چگونه در چهار مرحله در عکاسی پیشرفت کنیم؟!


 

مسیر پیشنهادی من ظاهراً به صورت مراحل مختلف است اما در عمل، گاه لازم است چندین مرحله را با یکدیگر طی کرد.

تکنیک صحیح عکاسی برای کسی که می‌خواهد در عکاسی پیشرفت کند، ضروری است. نباید آن را دست کم گرفت و یا از آن گذشت. مطمئن باشید کسی که تکنیک عکاسی را به‌خوبی می‌داند، ‌به‌تر و سریع‌تر پیشرفت خواهد کرد.
مرحله اول :۱- آشنایی با تکنیک عکاسی
۱-۱ : آشنایی دقیق با دوربین: روی کلمه «دقیق» تأکید دارم تا بگویم که باید دوربین مانند موم در دستان‌تان باشد. هم برای آن که بتوانید از آن برای تهیه عکس‌هایی که می خواهید، استفاده کنید و هم برای آن که دوربین مانند یک عنصرمزاحم برای شما باعث عدم تمرکز نگردد. بعداً خواهم گفت که تمرکز، دیدن و تفکر، شرایط ضروری برای تهیه عکس خوب هستند و هیچ چیزی نباید مانع این مسیر گردد. دوربینی که حاوی دکمه‌ها و کنتر‌ل‌های مختلف است، برای کسی که با آن آشنایی ندارد، بیشتر یک عامل مزاحم خواهد بود تا وسیله‌ای برای تهیه عکس خوب.
دفترچه راهنمای دوربین‌تان را کاملاً و چند بار، از ابتدا تا انتها بخوانید و بر روی دوربین تمرین کنید. نکاتی را که به نظرتان مهم هستند، یادداشت کنید و با مرور چندباره، به‌خاطر بسپارید.
۱-۲: آشنایی با مفاهیم اولیه تکنیک عکاسی: شاتر، دیافراگم، ایزو، نورسنجی، فوکوس، فاصله کانونی، براکت، فرمتهای فایلی عکس و تمام مواردی که موقع عکاسی به آن‌ها نیاز دارید. این‌ها را باید یاد بگیرید و به صورت دقیق تمرین کنید و با کنترل‌های دوربین‌تان تطابق دهید. روش آموختن آنها، کتاب‌های عکاسی، مطالب آنلاین فارسی و انگلیسی وشرکت در کلاسهای عکاسی است. باز هم باید این آموختن دقیق باشد. باید بتوانید از حالات مختلف نورسنجی دوربین در شرایط خاص استفاده کنید و باید بتوانید عکس‌هایی بگیرید که مشکل تکنیکی نداشته باشند.
۱-۳ : آشنایی با پروسس عکس: برای کسی که می‌خواهد در عکاسی پیشرفت کند، این مرحله نیز الزامی است. پروسس عکس نه به معنای عامیانه «دستکاری» که به معنای بهبود اطلاعات عکس و استخراج آن و تغییر این اطلاعات بر حسب هدفی است که اصلاً عکاس، عکس را برای آن تهیه کرده است. در این فرآیند می‌توان روشنایی و طیف تونال عکس را اصلاح کرد و آن را تغییر داد. می‌توان رنگ‌ها بهینه کرد و می‌توان جزییات عکس را تغییر داد.
احتمالاً شنیده‌اید که برخی می‌گویند عکس دوربین را نباید وارد نرم‌افزار کرد تا اصالتش از بین نرود. اینان در اساس به‌علت عدم آشنایی با دوربین و فرآیند عکاسی دیجیتال چنین احکامی صادر می‌کنند. عکسی که از دوربین بیرون می‌آید قبلاً توسط پردازنده ضعیف دوربین و نرم‌افزار ساده آن، تغییر پیدا کرده است و اصلاً حاوی هیچ‌گونه اصالتی نیست!
پروسس فایل با نرم‌افزارهای مختلفی صورت می‌گیرد که محصولات شرکت ادوبی در این زمینه پیشتازند. فتوشاپ در زمینه عکاسی و پروسس عکس بسیار کامل است و با توجه به رایگان بودنش در اینجا بهتر است سراغ نرم‌افزار دیگری نروید. اما محصول دیگری نیز ادوبی دارد به نام لایت‌روم. این محصول نیز می‌تواند بسیاری از نیازهای عکاسان را پاسخ دهد و از سوی دیگر امکان مدیریت فایلی را نیز برای آنان فراهم می کند. این مدیریت فایلی جزئی از یک فرآیند بزرگ‌تر است با نام «روند کاری» که از هنگام تهیه عکس شروع می‌شود و با انتقال فایلها به دوربین ادامه می‌یابد و بک‌اپ‌گیری و پروسس و تهیه خروجی‌های مختلف، از جمله مراحل دیگرش هستند.
علاقمندان جدی عکاسی بهتر است (یا واجب است) که به تدریج به سمت استفاده از فایلهای RAW بروند. این فایل‌ها برخلاف فایلهای JPEG، حاوی اطلاعات خام دوربین هستند و علاوه بر اینکه توسط پردازنده دوربین دست‌کاری نشده‌اند، امکانات فوق العاده‌ای برای عکاس فراهم می‌کنند تا بتواند بهترین پردازش را مطابق نظر خود بر روی فایلها انجام دهد. پروسس این فایلها هم در لایت‌روم و هم در فتوشاپ امکان‌پذیر است.
روش آموزش این مرحله: کتاب‌هایی است که در آنپروسس را برای عکاسان توضیح می‌دهند. اصلاً نباید کتاب‌هایی را تهیه کنید به آموزش نرم‌افزار فتوشاپ می‌پردازند. بلکه کتاب‌هایی مفید هستند که فقط نیازهای عکاسان را نشانه گرفته‌اند. اگر زبان می‌دانید از کتاب‌های زبان اصلی استفاده کنید. شرکت در کلاسها و مطالب آنلاین نیز راههای دیگری برای یادگیری هستند.
مرحله دوم: تمرین دیدن
دیدن صحیح را باید تمرین کنید. باید بتوانید دنیا را از طریق دید اختصاصی خود به بیننده نشان دهید و این کاری مشکل‌تر از مراحل قبل است.
روش آموزش: کتاب‌های ترکیب‌بندی و مطالب وسیعی که در محیط آنلاین وجود دارد.
۲-۱ کلاسهای عکاسی: آشنایی با اصول ترکیب‌بندی عکس و دیزاین: در اینجا باید بیاموزید که چه کادری قوی استو چه کادری ضعیف. چگونه عناصر مختلف را در کادر جای‌دهی کنیدو چگونه عناصر غیر ضروری را حذف کنید.
۲-۲ تمرین دیدن: پس از طی مرحله قبل باید تمرین کنید تا «دید»تان را تقویت کنید. عکس‌های معروف را ببینید. در نمایشگاههای عکس شرکت کنید و با دقت عکسها را ببینید و سعی کنید نقاط قوت و ضعف آن‌ها را از لحاظ ترکیب شناسایی کنید. عکسهای قبلی خودتان را ببینید.
هر جایی که هستید، حتی بدون دوربین، سعی کنید که با چشم‌تان سوژه های اطراف را ببینید و کادر بندی کنید. این تمرین بسیار مفید است و دید‌تان را تقویت خواهد کرد. سعی کنید در جایی که اصلاً سوژه‌ی قابل توجهی ندارد، کادرهایی مناسب پیدا کنید.
مرحله سوم: بهبود تفکر و دید هنری
خب این مرحله چندان قابل نسخه‌پیچی نیست. چون اصولاً زیاد سرراست و مشخص نیست. نیاز به سعی و تلاش بسیار دارد. باید با مطالعه کتاب‌ها بخصوص کتاب‌هایی در زمینه هنر عکاسی و فلسفه آن، با تفکر عکاسی آشنا شوید. این سطح مشخصاً بالاتر از سطوح قبلی است و برای پیشرفت در عکاسی به سطحی فراتر از تکنیک و کادر، به آن نیاز خواهید داشت. باید عکس‌های معروف را ببینید و نقدهای معروف را بخوانید. باید بفهمید که چرا یک عکس که در نظر شما چیز مهمی نیست، در طول تاریخ آن‌قدر معروف شده و آن‌قدر ارزش پیدا کرده است. تاریخ هنر، فلسفه هنر، تاریخ عکاسی، ارتباط عکاسی با سایر هنر مانند ادبیات و موسیقی، نقد عکس، مفهوم زیبایی و فلسفه زیبایی از دید فلاسفه بزرگ، برخی از عناوینی‌ هستند که باید با آن‌ها آشنا شوید.
مرحله چهارم: نمایش عکس‌های شخصی
خب این مرحله لازم نیست که الزاماً در آخر باشد. در پایان همه مراحل قبل باید عکس‌های تان را به نمایش بگذارید تا از نظر دیگران بهره ببرید. مطمئناً این «دیگران» فقط پدر و مادر و همسر و دوستان نزدیک نیستند. باید عکس‌های خود را در معرض دید افراد آشنا با فن و هنر عکاسی قرار دهید تا با شنیدن راهنمایی‌های آن‌ها، عیوب خود را برطرف کنید. گالری‌های آنلاین بسیاری وجود دارند که در آن‌ها اعضا به نقد عکس‌ها می‌پردازند. نشان دادن عکس‌ها به استادان عکاسی و صاحب‌نظران بسیار ارزشمند است. داشتن فتوبلاگ و شنیدن نظرات مخاطبین مختلف می‌تواند نکته‌های زیادی به شما بیاموزد.
مسیری که ترسیم شد برای پیشرفت عکاسی است اما بی‌نیاز از تأکید است که در این نوشتار کوتاه نمی‌توان به همه جزیبات پرداخت. این مطلب را فقط به عنوان یک نقشه ابتدایی در نظر بگیرید و بتدریج از نظرات افراد صاحب‌نظر و مجرب استفاده کنید.

javahermarket


پنج شنبه 5 مرداد 1391برچسب:,

|
 

قیروکارزین عکاس.رجبی

 

 

 

javahermarket


یک شنبه 1 مرداد 1391برچسب:,

|
 


به وبلاگ من خوش آمدید

 

 

رجبی

 

فروردين 1392
شهريور 1391
مرداد 1391
تير 1391

 

 مهارت ترکیب بندی
 نكاتي در عكاسي
 ثابت نگه داشتن دوربين براي عكاسي در نور كم
 White Balance چیست ؟
 سرعت شاتر (زمان نوردهي) چيست ؟
 آشنايي با ISO و حساسيت بالا
 نورسنجي
 تنظيمات سرعت شاتر و دريچه ديافراگم
 نكاتي در عكاسي براي آماتورها
 چطور می شود اگر ...
 دیدی باز و متفاوت در عکاسی
 بهترین نکات برای اینکه خوش عکس به نظر برسیم
 عكاسي از طلوع و غروب آفتاب
 کادر بندی در عکاسی
 21 نمونه از بهترین ژست های عکاسی مخصوص آقایان
 نکاتی در عکاسی برای آماتورها
 چگونه در چهار مرحله در عکاسی پیشرفت کنیم؟!
 قیروکارزین عکاس.رجبی

 


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان قیرو کارزین وعکاسی و آدرس ragabi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





ردیاب ماشین
جلوپنجره اریو
اریو زوتی z300
جلو پنجره ایکس 60

 

حمل و ترخیص خرده بار از چین
حمل و ترخیص چین
جلو پنجره اسپرت
الوقلیون

 

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

 


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 22
بازدید ماه : 35
بازدید کل : 2847
تعداد مطالب : 33
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


كد موسيقي براي وبلاگ