قیرو کارزین وعکاسی

 

 

 

 

 

 

 

عـکسهای از قیروکارزین وآموزش عکاسی



javahermarket


چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:,

|
 

مهارت ترکیب بندی

 

 

مهارت ترکیب بندی
 
قسمت اول این مطلب را می توانید در این آدرس بخوانید.


کادر را پر کنید
در عکاسی اغلب گفته می‌شود که اگر نمی‌توانید چیزی را زیبا کنید، آن را بزرگ کنید. با پر کردن کادر توسط سوژه
اصلی، توجه بیننده از سوژه بر نمی‌گردد. همچنین تکنیک های دیگر عکاسی نیز مانند قرار دادن ویژگی کلیدی سوژه بر روی نقطه طلایی می‌تواند استفاده شود. اگر الهام گرفتن از یک صحنه برای شما مشکل است، یک راه خوب برای گرفتن عکس، بزرگ کردن و پر رنگ کردن سوژه است. پس نزدیک شوید، سپس نزدیک تر شوید .
 

از لباس و وسایل، جهت کمک به ماهیت عکس خود استفاده کنید. با جا ندادن پس زمینه در کادر، نشان دهید که سوژه به اندازه کافی برای کادر بزرگ هست.

 

پیشروی
بیشترین عکس هایی که کادر را پر می‌کنند، پرتره ها هستند. پرتره ها، یکی از چشمگیرترین و جذاب ترین عکسها هستند. گرفتن لنز رو به چهره و فشار دادن شاتر به تنهایی یک عکس خوب خلق نمی‌کند . به عنوان مثال شما قصد دارید چند عضو صورت واضح باشد؟ همه صورت؟ خب پس باید دیافراگم تنگی انتخاب کنید. فقط چشم ها را ؟ پس یک دیافراگم باز انتخاب کنید و فکوس را روی چشم ها قرار دهید. اغلب به این نتیجه می‌رسید که یک کراپ بی‌رحمانه در نرم افزارهای ویرایش تصویر، نتیجه چشمگیرتری می‌دهد .
سعی کنید چهره را در یک طرف کادر و یکی از چشم ها را روی نقطه طلایی قرار دهید یا مثلا چهره یک پیرمرد را با نوردهی زاویه دار تاکید بخشید و عکس را سیاه و سفید کنید و یا با استفاده از یک لنز واید و نزدیک شدن به سوژه آن را اغراق آمیز کنید . ( البته کسی به خاطر این کار از شما تشکر نمی کند )

اگر شما نمی توانید زیاد به سوژه نزدیک شوید، با استفاده از سایه ها و انعکاس ها، حضور سوژه را قدرت دهید. دراین تصویر به نظر می‌رسد که این خانواده کل عکس را پر کرده اند، در حالی که فقط نصف آن اشغال شده است.


پرسپکتیو را تغییر دهید
فاصله کانونی لنز، در چگونگی دیدن جهان، نقش مهمی ایفا می‌کند . لنزهای واید ( زیر 28 میلی‌متر) در پرسپکتیو اغراق می‌کنند، در حالی که لنزهای تله ( بالای 100 میلی‌متر) آن را محدود می‌کنند و هر کدام مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارند.
با بالا و پایین کردن لنزهای واید بدون حرکت دادن بدن ، می‌توان عکسهای جالبی گرفت، هر چند که جدا کردن یک قسمت از صحنه با لنزهای واید کار مشکلی است اما لنز های تله برای محدود کردن مهمترین بخش صحنه به کار می‌روند .

یک راه کلاسیک جهت عکاسی از آسمانخراش ها، کادر افقی است. عناصر غالب در نقطه مرده مرکزی عکس هستند. این عکس یک عکس درهم و برهم است و تاثیر چندانی ندارد

با تغییر موقعیت، زوم کردن روی قسمت مهم عکس و استفاده از کادر پرتره جهت تاکید روی ارتفاع، عکس مهیج تری به دست آمده است.

 

از حرکت کردن نهراسید
یکی از مهمترین لوازم ترکیب بندی سه پایه است. سه پایه به شما کمک می‌کند تا سرعت شاتر را کم کنید و با دقت بیشتری به صحنه‌ جلوی خود نگاه کنید . اما تا وقتی که بهترین زاویه عکس را نیافته‌اید ، دوربین را روی آن قفل نکنید و با اولین زاویه ای که انتخاب کرده‌اید خشنود نشوید . لازم نیست که كیلومترها حرکت کنید، کافیست یک یا دو اینچ دوربینتان را حرکت دهید تا تاثیرات آن را ببینید .
به ارتفاع سه پایه دقت کنید. ما عادت داریم جهان را از ارتفاع چشمانمان نگاه کنیم . با بالا و پایین بردن زاویه دید، نشستن روی زانو، دراز کشیدن روی زمین، یا بالا بردن ارتفاع سه پایه، می‌توانید عکسهای جذابی خلق کنید.
درعکاسی از کودکان و حیوانات اگر جهان را از ارتفاع آنها ببینیم، صمیمیت بیشتری به عکس می‌دهیم که لازمه عکس است.

شلوغی ها را حذف کنید
اینکه چه چیزی را از صحنه حذف کنید، همان قدر اهمیت دارد که چه چیزی را در صحنه جا دهید .
هر عنصری باید عکس شما را قوی کند، در غیر این صورت آن را خارج کنید. چه با تغییر موقعیت خود، چه با تغییر لنز و چه در مراحل بعد از عکاسی.
مراقب کیفیت سوژه هم باشید. مثلا اگر از گل عکاسی می‌کنید، بهترین و تمیزترین گل را بیابید. دوربین را روی گلی که گلبرگ ندارد یا پر از برگ های حشره خورده است، نشانه روی نکنید .
در هنگام عکاسی از مناظر نیز مراقب ماشین‌ها و سیم‌های برق در عکس باشید، مگر اینکه آنها سوژه عکس شما باشند .

این عکس نقاط قوت زیادی دارد، خطوط قوی قطری، ساختمانی که در مرکز عکس قرار ندارد و کنتراست نورهای سرد و گرم که توجه زیادی را بر می انگیزاند. البته صرفنظر از گوسفندی که روی دیوار قرار دارد.


کادر را پاکسازی کنید
قبل از فشار دادن شاتر، به سرعت ویزور را برای عدم وجود المان های اضافه نگاه کنید. عناصری را که به عکس شما قدرت نمی دهند بی‌رحمانه حذف کنید. مراقب نورهای پس زمینه که خارج از فکوس هستند نیز باشید، مثلا نور خورشید که از پشت برگها می‌تابد. این عناصر را با حرکت کردن حذف کنید یا توسط سوژه بپوشانید .
مراقب آسمانی که بی رنگ است باشید، زیرا یک پهنه وسیع خاکستری می‌تواند زندگی را از عکس شما بگیرد. دراین مواقع بهتر است زیاد روی آسمان تاکید نکنید .
هنگام عکاسی ازمردم، حیوانات و گلها، به خط افق توجه کنید. با بالا و پایین بردن زاویه دوربین، عکس را از داشتن یک پس زمینه نرم و یکنواخت نجات دهید.


به رنگها توجه کنید
وقتی که عکس می‌گیرید به رنگهای عکس توجه کنید. آیا رنگ های سوژه با رنگهای پس زمینه تضاد دارند یا همخوانی؟ رنگهای گرم (نارنجی، زرد، قرمز) نگاه بیننده را جذب می‌کنند و رنگ های سرد (آبی و سبز) آن را پس می‌زنند. با قرار دادن یک ناحیه روشن با رنگهای گرم روی نقطه طلایی، می‌توانید از این قضیه به خوبی استفاده کنید. توجه کنید که یک ناحیه کوچک اما روشن، بیشتر جلب توجه می‌کند تا یک ناحیه بزرگ اما تاریک .

 


عمق بسازید
برای جان دادن به صفحه دو بعدی عکس، باید یک عمق قابل قبول بسازید. برای این کار باید نگاه بیننده را روی پیش زمینه و پس زمینه عکس حرکت دهید. مثلا یک خط ساده که از پیش زمینه بگذرد و به سمت پس زمینه برود به این کار کمک می کند.
انتخاب نوع لنز و اندازه دیافراگم نیز در ایجاد عمق موثر است.

یک سوژه مرکزی توسط خطوط هدایت کننده قوی و کراپ با دقت، قدرت قابل توجهی به عکس ها داده است. توجه دارید که هیچ عنصر حواس پرت کننده ای در عکس موجود نیست

 

انتخاب لنز
همانطور که قبلا گفته شد، لنز های واید در پرسپکتیو اغراق می‌کنند در حالی که لنزهای تله آن را محدود می‌کنند . با تکنیک خوب می‌توانید از هر دوی آنها برای دادن عمق به عکس استفاده کنید.
هنگامی که از یک لنز واید استفاده می کنید، در جستجوی عنصر جالبی باشید که بتواند پیش زمینه را پر کند و مقیاسی کلی از عناصر عکس به بیننده ارائه دهد. و از نزدیک شدن به سوژه نترسید .
اما اگر از یک لنز تله استفاده می‌کنید یک پرسپکتیو تنگ به همراه عمق میدان کم انتخاب کنید تا پس زمینه و پیش زمینه هر دو تار شوند. به عنوان مثال، هنگامی که از حیوانات عکاسی می‌کنید، روی زمین بنشینید و یک دیافراگم باز انتخاب کنید تا گیاهان واقع در پیش زمینه، تار شوند و یک تصویر نرم به وجود بیاید. آنگاه این تصویر را با یک پس زمینه تار و یک سوژه شده ترکیب کنید تا یک تصویر سه بعدی به وجود آید .

یک قاب بیابید
یکی ار آسانترین راه ها برای ایجاد عمق پیدا کردن یک قاب طبیعی است. شما با قرار دادن سوژه در میانه عکس و یافتن یک قاب شارپ یا محو که کل یا قسمتی از پیش زمینه را بپوشاند، به راحتی می‌توانید نگاه بیننده را به صحنه هدایت کنید. مانند تمام قوانین دیگر عکاسی، در این کار زیاده روی نكنید.

در این عكس یك حس قوی از عمق وجود دارد. اما قاب كمی شلوغ است و حواس را پرت میكند این گونه قابها كل عكس را خراب می‌كنند

 

ریتم و تکرار
گاهی اوقات شما قصد عکاسی از یک موضوع واحد را ندارید، بلکه سوژه شما الگو و نقش و نگاری ست که از کنار هم قرار گرفتن و تکرار شدن تعدادی از اشیا به وجود آمده است. به خطوط و اشکالی که با تکرار خود یک ریتم به وجود آورده اند دقت کنید. الگوهایشان را شکار کنید و احساستان را در برابر آنها در عکس نشان دهید. به نقش و نگارهای متضاد و الگوی چیده شدن آنها دقت کنید، حس تضاد همیشه هیجان بیشتری به تصویر میدهد. مجموعه ای از عناصر ساده می توانند سوژه یک عکس زنده و جالب باشند .

یك عكس مورب از جزئیات برگ. كلاسیك است یا كلیشه ای ؟ در این عكس باید زاویه دوربین را طوری تنظیم كنید كه سطح سنسور موازی سطح برگ باشد تا عمق میدان به حداكثر برسد.


مراقب شکاف ها باشید
برای اینکه الگوی شما استحکام خوبی داشته باشد، باید تعادل عکس را حفظ کنید. تمرین خوبیست که تلاش کنید تا سوژه هر چهار طرف کادر را پر کند، هر فضای خالی که با عناصر دیگر در تعادل نباشد، یک نقطه ضعف محسوب می‌شود. شما باید به بیننده نشان دهید که مهمترین عنصر عکس، تکرار و ترتیب سوژه های عکس است نه خود سوژه‌ها .
آماده لحظه مناسب عکاسی باشید. مثلا فرض کنید که در حال عکاسی از یک دسته پرندگان هستید، بهترین و قویترین ریتم وقتی ست که همه آنها به یک جهت نگاه می‌کنند . اگر می‌خواهید از شیارهای یک بیابان شنی عکس بگیرید، صبور باشید تا نور کم شود و زاویه ی سایه به وجود آمده، برجستگی ها و فرورفتگی های شن‌ها را آشکار کند‌.
اگر می‌خواهید از اشیا شبیه به هم که در یک ردیف قرار دارند و یک پرسپکتیو ساخته‌اند عکسی بگیرید، باید دیافراگم تنگی انتخاب کنید تا تمام موضوعات واضح باشند. برای عکاسی از سوژه های متحرک و چرخنده، می‌توانید با کم کردن سرعت شاتر، یک نقش و نگار چرخشی جالب به دست آورید. در این روش با اضافه کردن یک عنصر واضح و ثابت به عکس، به آن عمق دهید .

خطوط و بافت قوی باعث شده است که این عکس از صفحه بیرون بجهد! تنها چیزی که از دست رفته است، یک مقیاس برای عکس است که البته در موضوعاتی که فقط راجع به بافت و فرم هستند، این کار شاید لازم نباشد

 

فضای تحرک
هنگامی که از یک سوژه متحرک عکس می‌گیرید ، موفقیت شما هنگامی به دست می‌آید که فضایی در عکس وجود داشته باشد که سوژه به آنجا حرکت کند. به این فضا، فضای تحرک گویند . فضای پشت سوژه فضاییست مرده و اگر نسبت این فضا به کل عکس زیاد باشد، عکس زندگی خود را از دست می‌دهد .

با اینكه در این عكس فضای اندكی برای حس حركت این دو قرار داده شده است، اما عكس خوب بنظر میرسد. این عكس با Paning دارای یك پس زمینه نرم شده است و این موضوع عكس را ارزشمند ساخته است.


سوژه شما به کجا نگاه میکند ؟
ایده فضای تحرک می‌تواند به جهت نگاه سوژه نیز اعمال شود. مثلا اگر سوژه از قسمت سمت راست کادر به سمت چپ نگاه می‌کند، فضای بیشتری در سمت چپ برای نگاه سوژه اختصاص دهید و برعکس. اما اگر می‌خواهید یک حس معما گونه به عکس بدهید یا بر روی محیط اطراف سوژه تاکید دارید، سوژه را در لبه کادر قرار دهید به گونه‌ای که به سمت داخل عکس نگاه می‌کند .
به علاوه جهتی که سوژه نگاه می‌کند و یا به سمت آن حرکت می‌کند نیز می‌تواند عکس شما را از یک عکس معمولی متمایز کند. ما از راست به چپ می‌خوانیم و به همین دلیل تمایل داریم که در همان جهت تصویر را ببینیم. حرکت در عکسها وقتی که از راست به چپ باشد ، یکنواخت تر به تظر می‌رسند ، پس اگر به دنبال ثبت یک عکس جالب هستید ، حرکت را از راست به چپ ترتیب دهید .

اگر چه فضای خالی بین دختر و جایی که به آن نگاه می‌کند با رنگها اشباع شده است، اما هنوز نقطه کانونی از بین نرفته است، بلکه خطوط قطری شما را به آنجا هدایت می‌کنند .

 

قوانین را بشکنید
مانند تمام قوانین ترکیب بندی، مواردی وجود دارند که قطع حرکت، یک تصویر جذاب می سازد . مثلا وقتی که سرعت آهسته شاتر را با فلاش تاخیری ادغام می‌کنید .در این حالت، شما یک تصویر ناواضح ایجاد کرده اید که توسط سرعت کم شاتر به وجود آمده است و همچنین یک تصویر واضح که توسط فلاش تاخیری ایجاد گردیده است و به علاوه شما نیاز به فضایی دارید تا سوژه به حرکت خود ادامه دهد.
اما چرا فلاش تاخیری؟ خب فرض کنید از فلاش اولیه استفاده کردیم، یعنی به محض باز شدن شاتر ، فلاش هم شلیک کند. این کار آسانتر هم هست، اما سوژه متحرک در جلوی یک تصویر واضح شکل می‌گیرد. و این مانند اینست که سوژه دارد عقب عقب حرکت می‌کند !!


بیرحمانه کراپ کنید
گاهی یک عکس عالی می‌گیریم، اما هنگامی که با دقت بیشتری عکس را می‌بینیم ، متوجه می‌شویم که مقداری از سوژه اصلی قطع شده و یا قسمتی اضافی از پس زمینه داخل عکس دیده می‌شود !
این اتفاق بیشتر برای دوریبین هایی می‌افتد که ویزور آنها کل فضا را پوشش نمی‌دهد. دنیای دیجیتال، امکانات بیشماری را برای کراپ کردن های خلاقانه در اختیار ما می‌گذارد ، اما مراقب باشید که کراپ کردن برای شما حکم چوب زیر بغل را پیدا نکند !

این یک تصویر زیبا از یک فیل آفریقایی است. آیا به اندازه کافی زیبا هست؟ یک تکه از گوش چپ فیل از کادر خارج شده است و پرنده کوچکی که خارج از فوکوس است، کمی حواس را پرت می‌کند


محکم باشید
هنگام عکاسی کلوزاپ ، مراقب باشید تا لبه های کادر، سوژه را قطع نکند و اگر به اشتباه این اتفاق افتاد، بهتراست که عکس را کراپ کنید و یک کادر بسته تر انتخاب کنید. تصمیم‌گیری برای میزان کراپ، به قضاوت چشم شما بستگی دارد. اما قانون کلی در کراپ کردن، اینست که وقتی یک تکه از موضوع (مثلا یک گوش یا یک قسمت از بازو) را به اشتباه در کادر جا نمی‌دهید ، وقت گرانبها را برای ساختن آن در فتوشاپ هدر ندهید، بلکه آن قسمت را دور بریزید و یک کادر بسته تر ایجاد کنید.

با ایجاد یک کراپ تنگ‌تر و برش مساوی گوش ها وکاهش پس زمینه، یک عکس قدرتمندتر ایجاد کرده‌ایم . فیل‌ها بزرگند و این عکس آنرا تایید می‌کند.


بهبود کادر بندی
کراپ کردن به شما اجازه می‌دهد تا عکس متعادل‌تری ایجاد کنید، مثلا موقع رفع اشتباهات عکس، ممکن است دریابید که یکی از عناصر عکس شما استعداد جلب توجه بیشتری دارد و با تصمیم گیری برای حذف اضافات عکس و یک کراپ ماهرانه، به یک عکس جالب دست پیدا خواهید کرد.
این تصمیمات بر پایه اصول عکاسی هستند و البته باشکستن این اصول نیز می‌توانید به آموخته هایتان اضافه کنید.

این عکس، یک تصویر متعادل و قابل قبول از گروهی از زنان ماسایی است. اگر چه نقطه کانونی (زن سوم از سمت چپ) کم و بیش در مرکز عکس قرار گرفته است، اما زاویه صورت او شما را درگیر عکس می‌کند.

کراپ کردن در هنگام پردازش عکس، به شما در بهبود عکس هایتان کمک می‌کند، پس برای این کار وقت بگذارید و آنگاه آموخته هایتان را در هنگام عکاسی به کار ببرید تا از تک تک پیکسل‌های دوربین‌تان استفاده کنید.

با کراپ کردن عکس و نزدیک کردن نقطه کانونی به نقطه طلایی، یک عکس قوی تر ایجاد می‌شود. احساسات درونی چهره‌ی زنان نیز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.


جسور باشید
وقتی که توسط کراپ کردن با قوانین کادربندی آشنا می‌شوید، وقت آنست که کراپهای مهیج و انتزاعی را امتحان کنید. گاهی بهترین نورسنجی و بهترین کادربندی، برخلاف تصور، خالی و پوچ است.
ممکن است یک عکس بسیار جالب از مردم گرفته باشید، اما کراپ کردن یک قسمت از عکس می‌تواند به عکس شما معنای بیشتری بدهد. یک پرتره بگیرید و آنرا بیش از حالت معمولی کراپ کنید. یا مثلا عکس را بچرخانید تا یک خط قطری به وجود آید. به این فکر کنید که چگونه می‌توان با کراپ کردن یک عکس معمولی، یک بافت، رنگ یا شکل متفاوت ایجاد کنید. به ویژگیهای سمبولیک عکس نگاه کنید. قوانین را بشکنید.

یک عکس از برج ایفل از یک پرسپکتیو مهیج. رنگهای زرد سوژه آنرا از پس زمینه آبی جدا می‌کنند . با این حال خارج مرکز قرار گرفتن سوژه باعث ضعیف شدن عکس شده است.


مثلا می‌خواهید خط افق را در مرکز تصویر قرار دهید؟ اگر این کار شما را خشنود میکند، خب انجامش دهید و با اعمال سلیقه شخصی خود مرزها را بشکنید.

با ایجاد یک کراپ کوچکتر، سوژه در مرکز تصویر قرار می‌گیرد، که باعث تعادل تصویر شده و جهت معرفی یک مکان معروف تاثیر بیشتری دارد.

مهارت ترکیب بندی
1- پس زمینه، پس زمینه، پس زمینه ....
هنگام عکاسی، بیش از اینکه به سوژه توجه کنید، به پس زمینه توجه کنید. یک پس زمینه خوب می‌تواند از یک سوژه معمولی، یک عکس عالی بسازد اما با انتخاب یک پس زمینه ضعیف، یك سوژه خوب را از دست می‌دهیم.

2- ساده باشید
یک عکس قوی، عکسی ست که پیامش را به سرعت برساند. زیربنای یک عکس خوب، خطوط و اشکال هستند.

3- سوژه را مشخص کنید
از خود بپرسید که چرا عکس می‌گیرید ؟ اگر ارتفاع یک ساختمان مد نظرتان است یا الگوی خاصی از قرارگیری اشکال یا شکل یک گل، آنرا برجسته و مشخص سازید.

4- به کادر دقت کنید
هنگام عکاسی از انسان ها، حواستان به قطع شدن زانو یا مچ آنها باشد.

5- مراقب تعداد باشید
اعداد فرد در عکاسی، بیشتر از اعداد زوج خود را نشان می‌دهند ، مثلا مثلث‌ها، تحرک بیشتری از مربع‌ها و دوایر دارند. عدد3 عددی جادویی ست.
6-اشتیاق خود را افزایش دهید.
صبح هنگام، قبل از بیرون رفتن برای عکاسی، به خود بگویید که می‌روم تا بهترین عکسم را بگیرم. این کار ناامیدی شما را کم می‌کند و شما حتما برنده می‌شوید .

7- در این نوشته چکیده‌ای از گفته های سه استاد را به شما گفتیم، به کارها و گفته های دیگر اساتید قدیم و جدید نیز نگاه کنید و به کادربندی آنها دقت کنید.

8- از ابتذال بپرهیزید
با تقلید ساده از یک عکس زیبا، خوشحال نباشید. به استفاده از لنزهای مختلف، کادر های مختلف و نقطه‌های دید مختلف فکر کنید. از خوابیدن روی گل و خاک نترسید. مصمم باشید تا هنر بیشتری به کار ببرید.

9- چندین عکس بگیرید
روی یک سوژه واقعا فکر کنید. به ندرت اولین عکس شما بهترین خواهد بود. در دوربین دیجیتال شما فیلم هدر نمی دهید، پس روی چندین کادر کارکنید و دید خود را افزایش دهید.

10- همیشه دوربین همراه داشته باشید
هرچه بیشتر عکس های دوستانه، خانوادگی و روزمره بگیرید، بیشتر چشمانتان به کادربندی عادت می‌کند، آنگاه وقتی‌که یک اتفاق نادر در زندگی شما رخ دهد، دومین اتفاق، گرفتن بهترین عکس از آن لحظه است.


 

 

 

ترجمه: امیر سوكی
منبع:Digital Camera World, May 2005
 


javahermarket


شنبه 4 شهريور 1391برچسب:,

|
 

نكاتي در عكاسي

نكاتي در عكاسي

1ـ نزديكتر شويد:

بيشتر آماتورها در زمان عكاسي از موضوع خود خيلي دور مي شوند از داخل لنز نگاه كنيد! اين واقعآ مهم است مخصوصاً زماني كه از مردم عكس مي گيريد. عكاسان حرفه اي از لنزهاي 85 تا 105 ميليمتري براي عكاسي چهره استفاده مي كنند. بيشتر دوربينهاي غير حرفه اي لنزهاي 35mm دارند.

ـ گنجاندن افراد در عكسها:

افزودن افراد به عكسها مفهوم و فضا مي دهد. اين كار رابطه بر قرار كردن با عكس را آسان مي كند و بعضي مواقع به ما يك مفهوم از بزرگي و كوچكي يا مقياس مي دهد.

3ـ حركتها را شكار كنيد:

بگذاريد افراد در حال حركت باشند و از لحظه ها عكس بگيريد.

4ــ ساختار را ساده نگه داريد:

تركيب ساده فهم و درك را ساده تر مي كند. يك زمينه ( back ground ) ساده كمتر بيننده را گيج مي كند و به آنها اجازه تمركز روي موضوع را مي دهد.

* سوژه را در مركز قرار ندهيد

سعي كنيد موضوع اصلي را در مركز تصوير قرار ندهيد عكاسان حرفه اي از قانون يك سوم استفاده مي كنند يعني سوژه يا موضوع اصلي را حدوداً به فاصله يك سوم از گوشه فريم قرار مي دهند اگر به اين روش عمل كنيد در نتيجه كار شما تاثيري مي گذارد كه حتي فكر آن را هم نمي كنيد.

* زاويه را تغيير دهيد.

اين عمل مي تواند عكس را خيال انگيز و دراماتيك كند. تقريباً همه آماتور ها از روبرو عكس مي گيرند ولي زواياي فراوان ديگري وجود دارند كه مي توانند نتايج شگفت انگيزي بوجود آورند.

* پيش نما ( منظره جلوي عكس ) را در چشم انداز قرار دهيد.

پيش نما جزئيات را به عكس اضافه مي كند و مي توان از آن به عنوان يك قاب طبيعي براي عكس استفاده كرد.

* به نور پردازي و و روشنايي توجه كنيد.

نور مستفيم خورشيد باعث سايه روشن شدن بيش از اندازه عكس مي شود، اما نور ناكافي منجر به يك عكس تار مي شود. هميشه به اين شعار توجه داشته باشيد كه نور عكس را مي سازد.

* از فلاش استفاده كنيد.

فلاش مي تواند وضعيت روشنايي را بهتر كند. ( حتي در يك روز آفتابي )

* روش نگه داشتن دوربين

تكان هاي دوربين مي تواند يك عكس عالي را ضايع كند. دوربين بايد نسبت به موضوع ثابت نگه داشته شود رعايت اين نكته مخصوصاً در هنگام Zoom كردن بسيار مهم است.

سه پايه مناسب

اگر فردي كه براي عكاسي از سه پايه استفاده مي كند، در حاليكه  مي تواند اين عكس را بدون سه پايه بگيرد، بدانيد كه او يك عكاس حرفه اي است. براي موضوع هاي عكاسي ثابت و مشخص سه پايه بسيار مفيد است.

مشكلي كه در استفاده از سه پايه وجود دارد، بزرگ و حجيم بودن آن است و حمل آن باعث دردسر مي شود.

براي عكاسان ديجيتال يك خبر خوب وجود دارد و آن اينست كه سه پايه هاي جديدي كه به بازار آمده است، كوچك و كم حجم و سبك است و مي توانيد آن را در جيب خود بگذاريد.

سرگرمي با عكسهاي تأخيري

با داشتن سه پايه مي توانيد از يك خاصيت ديگر دوربين خود استفاده كنيد و آن گرفتن عكس بعد يك تأخير زماني است كه آنرا در دوربين هاي ديجيتال با «Self timer» نشان مي دهند. اين تأخير زماني 10 ثانيه فرصت مي دهد تا يك مشكل قديمي حل شود و آن حضور عكاس در كادر است.

يك خاصيت ديگر اين روش عدم لرزش دوربين در زمان عكس گرفتن است، چون زمانيكه شما دكمه دوربين را فشار مي هيد دوربين تكان مي خورد.

عكاسي از حركت آب

اين عكسها با يك تركيب مناسب از حركت آب و تنظيم دوربين به طوريكه شاتر آن براي يك يا دو ثانيه باز بماند، خلق مي شود و يك جريان نرم از حركت آب بوجود مي آيد كه همانند يك تابلوي نقاشي به نظر مي رسد. در حاليكه ساير اجزاي موجود در عكس عادي و با جزئيات كامل ديده مي شوند.

شما به يك سه پايه احتياج خواهيد داشت تا دوربين را در طول مدتي كه شاتر باز مي ماند ثابت نگه داشته و عكس مات نشود و به همين دليل بهتر است از خاصيت Self timer استفاده كنيد.

راه ديگر، استفاده از يك عينك آفتابي در برابر لنز دوربين است كه به دوربين اين فرصت را مي دهد تا شاتر، مدت بيشتري باز بماند.

نتيجه نهايي

بيشتر دوربين هاي ديجيتال حتي دوربين هايي كه براي استفاده افراد مبتدي و به قيمت ارزان در بازار يافت مي شوند تعداد زيادي توابع قابل استفاده دارند. با خرج كمي ابتكار مي توانيد عكسهايي بگيريد كه براي بيننده ها اين سؤال را مطرح مي كند كه:« اين عكس با چه دوربيني گرفته شده است؟ »

مي توان هر پاسخي به اين سؤال داد ولي اكنون شما مي دانيد كه دوربين مسئول عكسهايي كه گرفته شده، نيست.

javahermarket


پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:,

|
 

ثابت نگه داشتن دوربين براي عكاسي در نور كم

ثابت نگه داشتن دوربين براي عكاسي در نور كم

 

همانطور كه مي دانيد وقتي كه نور كافي نيست و فلاش جوابگو نيست، نويز تصوير ديجيتالي كه با يك دوربين ديجيتال گرفته مي شود،  زياد شود. در اين حالت چون لنز دوربين مدت بيشتري باز مي ماند لرزشهاي دست شما مي تواند باعث تار شدن و كاهش كيفيت عكس شما شود. در اين شرايط با رعايت نكات ساده اي مي توانيد عكسهاي بهتري بگيريد.

ــ ياد بگيريد دوربين را ثابت تر از گذشته در دست بگيريد و سعي كنيد از لنز براي زوم اپتيكال استفاده نكنيد.

ــ براي اينكه دوربين را بدون حركت نگه داريد. ته دوربين را بر روي كف دست چپ خود نگه داريد و انگشتان خود را در جلوي دوربين و دور لنز قرار دهيد. كف دست شما به عنوان سكو و پايه دوربين است و هيچ فاصله اي نبايد بين ته دوربين و كف دست شما قرار داشته باشد.

ممكن است مشكل به نظر بيايد ولي با كمي تمرين متوجه مي شويد كه بهترين روش است.

ــ يك نفس عميق بكشيد و اجازه دهيد نصف هواي دم خارج شود.

ــ پاهاي شما بايد به اندازه عرض شانه باز شوند.

ــ اگر به اندازه كافي وقت داريد دوربين را بر روي سه پايه قرار داده و از حالت تأخيري آن استفاده كنيد.

دست راست شما كه سمت راست دوربين را مي گيرد، جهت دوربين را مشخص مي كند و كنترل حركت بدنه دوربين را در دست دارد.

دوربين را در برابر چشمانتان قرار دهيد. آرنجتان را بوسيله پهلوي خود ثابت نگه داريد. دوربين را به سمت عقب بكشيد به گونه اي كه پيشاني شما  دوربين را لمس كند.

زمانيكه آماده ايد عكس بگيريد يك نفس بكشيد نصف هوا را بيرون دهيد و بقيه را در سينه حبس كنيد. در اين لحظه بدن بيشترين تكاني كه مي خورد به سمت جلو و عقب است سعي كنيد آنرا كنترل كنيد.

اكنون شما آماده هستيد. از همه انگشتان دست خود استفاده كنيد و به دوربين و دكمه آن فشار وارد كنيد البته به آرامي. با چند بار تمرين مهارت شما زياد مي شود. پس در روشنايي روز سعي كنيد اين تمرينات را انجام دهيد تا در نور كم راحت تر این مراحل را انجام دهید و عکس خوبی بگیرید .

javahermarket


پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:,

|
 

White Balance چیست ؟

White Balance چیست ؟

دوربین های کمپاکت ارزان قیمت برای نور روز / فلاش از قبل تنظیم شده اند ، اما دوربین های پیشرفته به عکاس اجازه می دهند که یکی از گزینه های تعادل نور سفید در محدوده نور لامپ ، لامپ مهتابی ، نور مستقیم خورشید ، فلاش ، هوای ابری یا تنظیم از قبل را انتخاب کند

javahermarket


پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:,

|
 

سرعت شاتر (زمان نوردهي) چيست ؟

سرعت شاتر (زمان نوردهي) چيست ؟

javahermarket


پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:,

|
 

آشنايي با ISO و حساسيت بالا

آشنايي با ISO و حساسيت بالا

اگرچه در دوربين ههاي ديجيتال معمولي كه سنسورهاي كوچكي دارند. با افزايش ISO از 100 كيفيت تصوير هم افت مي كند. حقيقت اين است كه هر چه ISO بيشتر باشد نويز تصوير هم بيشتر است.

همانطور كه ذكر شد با چند استثنا فقط دوربين هايDigital Single Reflex) DSR) با ISO بالا مي توانند عكس هاي واضحي بگيرند.

بهينه سازي سنسورها

كارخانه هاي سازنده در حال انجام بهينه سازي هايي بر روي سنسورها هستند. يكي از اين كمپاني ها Fojifilm است كه با توليد سنسورهاي Super CCD به موفقيت هايي در اين زمينه دست پيدا كرده است. البته همه دوربينهاي ساخت كمپاني Fojifilm داراي اين تكنولوژي نيستند. سنسورهاي Super CCD نور بيشتري را با نويز الكتريكي كمتر مي بينند. به طوريكه عكس هاي با ISO 400 شفافتر مي شوند. و حتي عكس هايي كه با 800ــ ISO با اين دوربين ها گرفته شده اند قابل قبول و قابل استفاده هستند. و عكس هايي كه 1600ــISO گرفته شده اند داراي نويز هستند ولي جزئيات كمي از تصوير از بين مي رود.

مشكلات استفاده از مود حساسيت بالا

بعضي از دوربينهاي يك مود براي حساسيت بالا دارند كه در نور كم فعال مي شود. اين مود يا وضعيت با توجه به نور به طور اتومات ISO بالاتر را انتخاب مي كنند. در بعضي از دوربين هاي ديجيتال زمانيكه ISO بالا را انتخاب مي كنيد به طور اتومات رزولوشن عكس را كاهش مي دهد. مثلاً اگر دوربين شما 6 مگاپيكسل باشد با ISO بالا ممكن است رزولوشن عكس 3 مگاپيكسل شود. ( البته خیر از دوربین ها ISO 1600 یا بالاتر دارند که در این شرایط رزولوشن عکس کم می شود که بدلیل نویز خیلی زیاد در تصویر طبیعی است و اگر رزولوشن عکس کم نشود اصلا قابل رویت نیست و خیلی نویز دارد ، با اینکه با کم شدن رزولوشن هم عکس قابل توجهی دوربین به ما نمی دهد . اما در بعضی مواقع مثلا در عکس های حرکتی مثل : ورزشی در نور کم مجبور هستیم این ISO را انتخاب کنیم )

كاهش نويز و ISO بالا

دوربين هاي ديجيتال براي اصلاح نويز از يك نرم افزار كاهش نويز يا Noise Reduction استفاده مي كنند. ولي اين خاصيت مي تواند كمي تصوير را تار كند. به اين ترتيب شما جزئيات ريز عكس را از دست مي دهيد و لكه هاي رنگي در تصوير شما ظاهر مي شود. هر چه ISO را بالاتر ببريد سيستم كاهش نويز فعالتر مي شود و در نتيجه لكه هاي بيشتر و جزئيات كمتر در عكس خواهيد داشت.

حال چگونه از ISO بالا استفاده كنم.

اگر دوربين ديجيتالي داريد كه به راحتي مي توان آنرا ثابت نگه داشت تا حد امكان از ISO بالا استفاده نكنيد. براي يك عكس مهم كه بايد در نور كم گرفته شود از ISO پايين و سه پايه براي دوربين خود استفاده كنيد.

زمانيكه در نور كم عكاسي مي كنيد بهتر است ISO را خود انتخاب كنيد تا اينكه اجازه دهيد دوربين مقدار ISO را براي شما انتخاب كند. دوربين خود را با بالاترين ISO ها امتحان كنيد، تا بيشترين ISO موررد قبول شما مشخص شود.

در حقیقت ISO و شاتر نور را تنظیم می کند که در مواقعی که دیگر شاتر جوابگوی کار نیست از ISO بالا استفاده می کنیم ( در مورد شاتر در پست های بعدی به طور کامل توضیح داده خواهد شد )

 

 

javahermarket


پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:,

|
 

نورسنجي

نورسنجي

نور سنجي سيستم پيچيده اي است که نه اين سايت جايگاه مناسبي است که به طور کامل به آن بپردازيم و نه 95% عکاساني که تمايل به گرفتن يک عکس با نور خوب دارند نياز به دانستن مطالب کامل و چگونگي نورسنجي هاي پيچيده هستد . استفاده از دستگاه هاي نورسنجي هم هزينه بالايي مي خواهد و هم نياز به تمرين و تنظيمات است که از حوصله من و شما خارج است .    پس چکار کنيم ؟

من سعي کردم که با يک سري توضيحات کوتاه و کوچک کمک کنم که عکس هاي شما داراي نور خوبي باشد .

تمام دوربين هاي ديجيتالي که داراي تنظيمات دستي هستند مجهز به سيستم نورسنجي داخل دوربين هستند . دوربين خود  را در حالت عادي در فاصله 25 سانتيمتري از سوژه قرار دهيد ، دوربين خود را در حالت p قرار داده دکمه دکلانشور ( يعني همان دکمه اي که مي خواهيد  با آن عکس بگيريد )  تا نيمه فشار دهيد . روي صفحه نمايشگر خود دو عدد مشاهد مي کنيد که اعداد ديافراگم و شاتر است ( عدد ISO هم نمايان مي شود ) حالا انگشت خود را برداريد ، دوربين را روي حالت M قرار دهيد و شاتر و ديافراگمي که در روي صفحه نمايشگر خود ديده ايد را وارد کنيد . از سوژه دور شويد و تنظيمات لنز دوربين خود را انجام دهيد و از همان سوژه اي که اين مراحل ا انجام داده ايد عکس بگيريد . به همين سادگي شما با استفاده از نورسنج دوربين خود يک عکس با نور خوب و قابل قبول را گرفتيد . حالا شايد بپرسيد که در بعضي از شرايط نمي تواند به سوژه نزديک شد . سوال خوبي است . در اين مواقع که نمي توان به سوژه نزديک شد از کارت خاکستري استفاده مي کنيم و تمام اين مراحل را روي اين کارت  انجام مي دهيم . بدليل گران بودن اين کارت مي توانيم از کف دست هم بجاي کارت خاکستري استفاده کنيم ، يعني در فاصله 25 سانتيمتري کف دست خود نورسنجي کنيد و بعد از سوژه مورد نظر خود عکس بگيريد. اين نور سنجي در زماني کابرد دارد که تقريبا نور کادر عکاسي شما يکسان باشد و اگر نور منظره يا جاي که در کادر عکس شما قرار دارد داري نور يکساني نداشت  از سيستم برکتينگ (BKT)  استفاده مي کنيم که اکثر دوربين هايي ديجيتالي که داراي تنظيمات دستي هستند به اين سيستم مجهز هستند ( سيستم برکتينگ را در پست بعدي توضيح خواهم داد )

javahermarket


پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:,

|
 

تنظيمات سرعت شاتر و دريچه ديافراگم

تنظيمات سرعت شاتر و دريچه ديافراگم

 

 

دوربين خود را بر روي گزينه M قرار دهيد ، در اين حالت تنظميات شاتر و ديافراگم خود را به دلخواه مي توانيد تغيير دهيد .

در دوربين‌هاي SLR يا حرفه اي درجه ديافراگم با چرخاندن يک نوار مدرج بر روي دهانه لنز تغيير مي‌کند اما در دوربين‌هاي آماتور و نيمه حرفه اي اين دريچه توسط يک صفحه مدرج که بر روي بدنه دوربين تعبيه شده است تغيير مي‌کند. در اين دوربين‌ها اين تغيير بر روي صفحه نمايش دوربين نشان داده مي‌شود و عکاسان مي‌توانند تغيير اعداد اين دريچه را ببينند. در دوربين هاي آماتور و نيمه حرفه اي شما در تنظيم نور عکس توسط شاتر و ديافراگم مي توانيد قبل از گرفتن عکس تغييرات نور تصوير را در نمايشگر دوربين ببينيد (تصوير قبل از گرفتن عکس در نمايشگر دوربين ديده مي شود )اما در دوربين هاي SLR يا حرفه اي  اين امکان وجود ندارد و فقط شما مي توانيد اعداد ديافراگم و شاتر و تنظيمات ديگر را قبل از گرفتن عکس بر روي نمايشگر دوربين ببينيد و تصوير در نمايشگر دوربين  قبل از گرفتن عکس ديده نمي شود  و بعد از گرفتن عکس مي توانيد عکس گرفته شده را در نمايشگر دوربين ببينيد (البته با پيشرفت هاي زياد به زودي شاهد آن خواهيم بود که در دوربين هاي SLR هم بتوانيم قبل از گرفتن عکس تصوير را در نمايشگر دوربين مشاهده کرد)

حالت AV : در اين حالت اولويت با دريچه ديافراگم است و شما فقط مي توانيد در دوربين خود اعداد ديافراگم را تغيير دهيد و سرعت شاتر دوربين بطور اتوماتيک توسط دوربين شما تنظيم مي شود .

حالت TV : در اين حالت اولويت با سرعت شاتر است و شما فقط مي توانيد در دوربين خود اعداد شاتر را تغيير دهيد و دريچه ديافراگم توسط دوربين بطور اتوماتيک تنظيم مي شود .

javahermarket


پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:,

|
 

نكاتي در عكاسي براي آماتورها

نكاتي در عكاسي براي آماتورها

 

 

قبل از اينكه وارد دنياي عكاسي شويد بايد بدانيد نكاتي آموزنده و مفيد در زمينه عكاسي وجود دارد كه به خلق يك عكس خوب كمك بسيار مي كند. و بهتر است يك عكاس آماتور اين نكات را به عنوان پايه بشناسد و يك عكاس حرفه اي آنها را هميشه در ذهن داشته باشد.

براي عكس خود يك موضوع يا پيام انتخاب كنيد.

اگر در عكس شما هيچ سوژه برجسته و واضحي وجود نداشته باشد يا اين عكس حاوي پيامي نباشد احتمالاً عكس جالبي نخواهد بود.

چيزهاي اضافي را حذف كنيد.

زوايد را حذف كنيد، به خصوص اگر از ارزش عكس شما كاسته مي شود. نه تنها بايد بدانيد چه چيزهايي را در عكس بگنجانيد بلكه بايد بدانيد چه چيزهايي را نبايد در عكس خود بگنجانيد. هميشه بدنبال يك پشت زمينه ساده باشيد و تعادل را حفظ كنيد.

در اين عكس دست زني كه در پايين تصوير مشاهده مي كنيد و پيراهن هاي رنگ و وارنگ زرد و آبي در پشت زمينه عناصري هستند كه سبب به هم خوردن تمركز بيننده بر موضوع اصلي مي شوند. در اين عكس مي توان چند لحظه صبر كرد تا آن زن دست خود را عقب بكشد و افرادي كه در پشت زمينه قرار گرفته اند نيز با چند قدم جابجايي عكاس از تصوير حذف مي شوند و در اين حالت عكس شما بهتر خواهد بود.

از زوم كردن و نزديك شدن نترسيد

اشتباهي كه بيشتر عكاسان آماتور مرتكب مي شوند اين است كه عكس هاي آنها از فاصله خيلي دوري گرفته شده است. و در تصوير نسبت محيط به موضوع آنقدر زياد مي شود كه نمي تواند پيام خود را القا كند. سعي كنيد عكس را به اندازه كافي از سوژه پر كنيد و از پشت زمينه شلوغ پرهيز كنيد. تا عكس ساده و قابل فهم باشد.

موضوعات خود را در مركز تصوير قرار ندهيد.

همانطور كه در مقالات قبلي ذكر شده است. سعي كنيد موضوع عكاسي خود را در مركز تصوير قرار ندهيد. بهتر است از قانون يك سوم استفاده كنيد. فرض كنيد تصوير شما به سه قسمت تقسيم شده است چه از نظر عمودي و چه از نظر افقي آنگاه موضوع خود را روي يا نزديك يكي از اين خطوط قرار دهيد. اين قانون را قانون يك سوم مي نامند. البته سعي كنيد خلاقيت خود را حفظ كنيد و از اين قانون تابعيت محض نداشته باشيد. به خاطر داشته باشيد براي انسان و حيوان وقتي كه روي سر آنها زوم مي كنيد بينندگان بيشتر به چشم آن انسان يا حيوان توجه مي كنند بنابراين در اين گونه مواقع قانون يك سوم بر مو قعيت چشم ها اعمال مي شود.

از سطح دوربين خود مطمئن شويد.

اگر سطح افق در عكس شما زاويه دار شود از ارزش عكس شما كاسته خواهد شد. ممكن است هنگام عكاسي دقت زيادي براي تنظيم سطح نداشته باشيد اما مشكلي نيست با نرم افزارهاي ويرايش عكس مانند فتوشاپ مي توان به راحتي سطح را تصحيح كرد. اما بهتر است تمرين كنيد تا هميشه دوربين را افقي نگه داريد.

چشم ها بسيار اهميت دارند.

چشم ها بازگوي داستان هستند. وقتي كه از انسان يا حيوان عكس مي گيريد هر چيزي ممكن است از نظر پنهان باشد ولي چشم ها بايد آشكارا قابل ديدن باشند. و كيفيت تصوير چشم بايد بالا باشد آنوقت است كه تأثير شگفت انگيز چشمها را در عكس هاي خود خواهيد ديد.

فاصله را براي فلاش تخمين بزنيد.بهترين فلاشها در فواصل بيش از 10 متر تأثيري ندارند. براي فواصل دور در نور كم به جاي استفاده از فلاش ميزان exposure دوربين خود را افزايش دهيد و از يك سه پايه استفاده كنيد. و اگر لازم است از ISO بالاتر استفاده كنيد. (در مقالات بعدی بیشتر توضیح می دهم)

 

اگر از چند نفر با فلاش عكس مي گيرد بدانيد كه چهره افرادي كه به دوربين نزديكتر هستند روشنتر و چهره افرادي كه از دوربين دورترند تيره تر است بنابراين سعي كنيد فاصله افراد با دوربين يكسان و به اندازه كافي نزديك باشد.

حركت كنيد

در هنگام عكاسي خود يا موضوع عكاسي را آنقدر حركت دهيد تا موضوع شما در پشت زمينه خودنمايي كند يا به عبارت ديگر موضوع و پشت زمينه هم رنگ نباشند.

javahermarket


پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:,

|
 

چطور می شود اگر ...

چطور می شود اگر ...

یادتونه گفتم اگر با لنزهای باز عکس بگیرید می تونه تو دل هر عکس یه داستانی باشه . الان می خوام از لنزهای خیابانی حرف بزنم ، لنزهای خیابانی یعنی ساده ترین لنزهای (70 - 35 میلی متری mm) . تو دل تموم این لنزهای خیابانی هم می تونه داستانی پنهانی نهفته باشد اگر متفاوت بنگریم .

خیلی از ماها فکر می کنیم اگر می خواهیم عکس های خوبی بگیریم حتما باید هزینه سنگینی برای چند لنز واید زاویه باز و چند لنز تله خوب خرج کنیم تا بتوانیم دوربینمان را کاملا مجهز کنیم و حالا عکس های خوبی بگیریم . طبق آمار 70 درصد عکس های خوب عکاسان با همین لنزهای خیابانی گرفته می شود . حالا بیاید مجددا تمرین کنیم . به طبیعت بروید چه می بینید؟ درست است دشت سرسبزی پر از گل های زیبای زرد و قرمز ، در نمایی دورتر در پشت این طبیعت سرسبز کوه های سفید برفی به زیبایی خود نمایی می کنند . دوربین را دست بگیرید و با یک لنز خیابانی ( و اگر از دوربین های آماتور و نیمه حرفه ای استفاده می کنید از زوم اپتیکال دوربین خود استفاده نکنید) فقط از چشمی دوربین سعی کنید تمام طبیعت را ببینید حالاعکس بگیرید . این یک عکس زیباست که شاید حرف خاصی برای بیننده ندارد . حالا به زمین بر روی شکم دراز بکشید با همان لنز قبلی روی تعداد کمی از گل های قرمز فوکوس کنید ( حالت ماکرو) دقت کنید مطمعن شوید که طبیعت پشت سر شما از فوکوس خارج باشد و مات شود ، حالا عکس بگیرید . چه می بینید ؟ آن حس داستان گویی در عکس شما دوباره زنده شد درست است . برایان پترسون می گوید وقتی شروع به کشف چگونگی دید لنزهایتان می کنید ، تعجب نکنید اگر بارها با سوال "چطور می شود اگر" روبرو شوید .

چطور می شود اگر از نزدیک روی توسترتان که از آن دود خارج می شود ، فوکوس کنید و از همسرتان بخواهید که با بچه ای که در آغوش گرفته ، به سمت آن بدود ؟

چطور می شود اگر روی پاسپورتی که روی پیاده رو افتاده فوکوس کنید و یک مرد تاجر را نشان دهید که در پس زمینه دارد سوار تاکسی می شود .

چطور می شود اگر روی قوطی قرص های خواب آور فوکوس کنید و نشان دهید که یک زن در پس زمینه روی تخت خواب دراز کشیده است .

چطور می شود اگر از نزدیک ... فوکوس کنید و ...؟

javahermarket


پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:,

|
 

دیدی باز و متفاوت در عکاسی

دیدی باز و متفاوت در عکاسی

 

شاید این جمله را بارها و بارها شنیده باشید " زیبایی در نگاه شما است ، نه به آنچه به آن می نگرید . وقتی شما با چشم خود به یک مکان تاریخی یا یک طبیعت زیبا نگاه می کنید همانند این است که شما با یک لنز 50 میلیمتری به آن مکان تاریخی یا طبیعت زیبا نگاه کنید . پس این جمله زیبا در مورد عکاسی هم صدق می کند .

بیایم دقیق تر به این موضوع نگاه کنیم ، فرق اینکه  شما بایک دوربین یه یک قلعه تاریخی نگاه می کنید با اینکه با چشمان خود به همان قلعه نگاه کنید در چیست؟ در ثبت تصایور توسط دوربین –  دانشتن امکانات بیشتر ، لنز ها و وسایل جانبی دیگر توسط دوربین ؟ تمام این ها درست ، اما فرق اساسی در نگاه شماست .

به پشت دراز بکشید و به آسمان ابری نگاه کنید . یا زیر درختان بلند چنار که در هم گره خوردند دراز بکشید و از لای برگ های درختان تابش زیبای خورشید را ببینید . حالا وسط یک پیاده رو به شکم داراز بکشید و در حالی که دست های خود را زیر چانه خود گذاشته اید به روبرو نگاه کنید . بالای درخت بروید و از آن زاویه از بالا به پایین نگاه کنید . چه می بینید ؟ تمام چیزهایی که از این زوایا می بینید با زمانی که خیلی عادی به صورت ایستاده نگاه می کنید متفاوت است . حال دوربین را در دست بگیرید ، همه چیز در دستان و نگاه های متفاوت شماست و با این تفاوت که امکاناتی که دوربین می تواند در اختیار عکاس قرار دهد را نباید نادیده گرفت .

نگاه کنید و با دیدی باز و متفاوت نگاه کنید ، زیبایی در نگاه شماست . موفق باشید

javahermarket


پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:,

|
 

بهترین نکات برای اینکه خوش عکس به نظر برسیم

بهترین نکات برای اینکه خوش عکس به نظر برسیم

 

خوش عکس باشید

هر کسی دوست دارد در عکس ها خوب به نظر برسد. اما متاسفانه بیشتر ما از عکس های خود راضی نیستیم. و همینطور گاه باید از افرادی عکس بگیرید که خیلی هم خوش چهره نیستند، اما در پایان می بینید که در عکس فوق العاده به نظر می رسند. اما چه حقه ای در کار است چرا بعضی ها خوش عکس هستند و بعضی ها در عین حال که چهره زیبایی دارند در عکس خیلی خوب به نظر نمی رسند. در این مقاله نکاتی را به شما معرفی می کنیم که با رعایت آنها می توانید عکس های بهتری از چهره افراد بگیرید.

 

چگونه خوش عکس باشیم

در بسیاری مواقع افرادی که در حالت عادی زیبا هستند در عکس ها خیلی فوق العاده به نظر نمی رسند. در عین حال افرادی را می بینید که در عکس ها فوق العاده هستند اما در واقع این چنین نیستند. در عکس ها به طریقی خدشه هایی که در صورت فرد وجود دارد را مخفی می کنند. افرادی که خوش عکس هستند تلاش چندانی نمی کنند و فقط یک سری قوانینی را به طور مشترک رعایت می کنند. این عمل ممکن است نا خود آگاه باشد اما بد نیست بدانید خوش عکسی قابلیتی است که می توانید آن را به راحتی و با تمرین یاد بگیرید.

خوش عکس باشید

ساده و ریلکس باشید

علت اصلی اینکه بعضی افراد در عکس ها خیلی خوب به نظر نمی رسند عصبی بودن آنها است!

راه حل مشکل این است که فکر کردن به این که عکس شما چگونه از آب در می آید را متوقف کنید. یک نفس عمیق بکشید و آنرا خارج کنید. هیچگاه نفس خود را در سینه حبس نکنید. اگر دقت کرده باشید وقتی یکی از مهارت های عکاسان حرفه ای چهره بذله گویی آنهاست تا این فشار عصبی را کمر کنند.

ریلکس و راحت باشید. این وضعیت به شما کمک می کند تا عضلات صورت خود را شل کنید و این بدان معنی است که صورت شما در حالت عادی قرار دارد و با یک لبخند بدون تقلا به شما کمک می کند به چهره خود یک درخشش طبیعی بدهید.

هیچگاه خود را مجبور به لبخند زدن نکنید یا به زور لبخند نزنید. اگر احساس خوبی از لبخند زدن ندارید مجبور نیستید لبخند بزنید فقط ریلکس باشید و حالت طبیعی خود را حفظ کنید. اگر احساسی را به طور  مصنوعی از خود بروز دهید به عکس خود آن حالت مصنوعی را اضافه کرده اید.

اگر نمی توانید کاری کنید که طبیعی به نظر برسید کافیست این حقه ساده را بکار بگیرید. وقتی که می خواهید عکس بگیرید به فردی دوست داشتنی، بامزه و خوش اخلاق فکر کنید. یا می توانید به حادثه ای دوست داشتنی و بامزه از زندگی خود فکر کنید. چهره شما به طور خودکار از احساسات شما تاثیر می پذیرد. آنگاه عکسی را که در این وضعیت گرفته اید نگاه کنید متوجه می شوید لبخندی زیبا به دوربین تحویل داده اید.گذشته از همه اینها بهترین و ارزان ترین آرایش در برابر دوربین لبخند زدن است.

 

سر خود را کمی به سمت بالا متمایل کنید

همیشه سر خود را کمی به سمت بالا متمایل کنید. به عبارت دیگر سعی کنید دوربین را کمی بالاتر از سطح چشمان خود قرار دهید. این کار دو مزیت دارد اول اینکه احساسی مثبت از چهره شما ارائه می دهد. به پایین نگاه کردن معمولا تصویر خوبی از چهره ارائه نمی دهد. دوم اینکه از افتادن سایه در چانه شما جلوگیری می کند به خصوص اگر فرد لاغری هستید.  حقه دیگری که می توانید به کار بگیرید این است که زبان خود را به بالای دهان خود بچسبانید.

 

به نور عادت کنید

برای اینکه عکس خوبی از چهره بگیرید باید نور کافی به صورت فرد بتابد در بهترین حالت باید از رفلکتور ها یا منعکس کننده هایی که ایجاد درخشندگی نمی کنند استفاده کنید اما نور زیادی که به صورت می تابد در وهله اول چشم را آزار می دهد و واکنش طبیعی هر کسی در این حالت اخم کردن است چون هنوز چشم ها به این نور زیاد عادت نکرده اند اما برای اینکه چشمان شما به نور عادت کند باید مدتی در این محیط پر نور باشید و پس از اینکه چشمانتان به نور محیط عادت کرد عکس بگیرید. نکته ای که برای جلو گیری از اخم کردن باید به آن توجه نمایید این است که منبع نور هایی که از روبرو و بغل می تابدند را خیلی به صورت فرد نزدیک نکنید تا فرد در وضعیتی قرار بگیرد که معذب باشد.

نوشته: ای جیتش

ترجمه: علی یزدی مقدم

javahermarket


سه شنبه 24 مرداد 1391برچسب:,

|
 

عكاسي از طلوع و غروب آفتاب

عكاسي از طلوع و غروب آفتاب

طلوع و غروب آفتاب يكي از دراماتيك ترين صحنه هايي است  كه طبيعت به ما هديه كرده است. به همين دليل بيشتر عكاسان چه حرفه اي و چه آماتور علاقه خاصي به عكاسي از غروب آفتاب نشان مي دهند لذا بر آن شديم تا در اين مقاله از مقالات آموزش عكاسي ياد بگير دات كام نكاتي را براي گرفتن عكس هاي زيبا از طلوع يا غروب آفتاب بيان كنيم.

خط افق

- خط افق را در مركز تصوير قرار ندهيد

- سعي كنيد خط افق را در فاصله يك سوم از پايين تصوير قرار دهيد و اجازه دهيد آسمان در تصوير شما خود نمايي كند.

- خط افق را همينطور پايين تر بياوريد و اجازه دهيد تغيير رنگ ها در آسمان به چشم بخورد.

 

درخشش را كم كنيد

هنگام عكاسي از طلوع يا غروب آفتاب معمولاً خورشيد درخشندگي زيادي نسبت به كل تصوير دارد با استفاده از روش هاي زير اين درخشش را كم كنيد:

- با استفاده از دست خود مي توانيد جلوي نور را بگيريد. (مثلاً دست خود را بالاي دوربين قرار دهيد.)

- يك سايبان يا يا يك سطح صاف بالاي دوربين بهتر از دست شما عمل مي كند.

- پديده هاي طبيعت مانند درختان مي توانند سايبان مناسبي براي دوربين شما باشند. حتي ديده شدن شاخ و برگ ها در عكس مي تواند آنرا زيباتر كند.

- يك هود لنز در شرايط مختلف و وقتي كه سايبان نداريد بسيار مفيد است. البته اين هود بر روي دوربين هاي آماتور قابل نصب نيست.

 

با تنظيم دوربين از قابليت هاي آن استفاده كنيد

- در بعضي از دوربين ها يك مود Sunset وجود دارد مي توانيد آنرا فعال كنيد. در اين حالت دوربين به صورت خودكار بهترين فوكاس و دهانه لنز را انتخاب مي كند، تا براي شرايط نوري محل مناسب باشد. و در اين حالت تنظيمات سفيدي ( WB ) به گونه اي تغيير مي يابد كه رنگ ها به سمت رنگ هاي گرم تر تغيير يابد.

- اگر در تصوير خود جلوي صحنه غروب تصوير ديگري داريد ( جلو زمينه يا پيش زمينه ) از مود Night Scene استفاده كنيد. تا تصوير آن واضح تر شود.

- مود Night Scene به خصوص براي عكاسي از افراد در طلوع يا غروب آفتاب در پشت زمينه مناسب است در اين حالت بايد از سه پايه استفاده كنيد يا دوربين را روي يك سطح ثابت قرار دهيد. در غير اين صورت تصوير شما مات خواهد شد.

-  يكي از زيباترين عكس هايي كه در هنگام عكاسي از طلوع يا غروب آفتاب مي توانيد خلق كنيد به كمك فن آوري پاناروما امكان پذير است، كه امروزه اكثر دوربين هاي ديجيتال اين قابليت را دارند.

 

سياهي اضافه كنيد.

براي اينكه عكس شما جلب توجه بيشتري بكند بايد به صحنه خود عمق و پرسپكتيو بيشتري بدهيد، فلاش دوربين را خاموش كنيد. و در زمينه عكس خود سايه هايي ايجاد كنيد.

براي اين منظور از چيزهايي مانند:

اشخاص تخته سنگ ها
كوه ها و تپه ها بوته ها و درختان
حيوانات قايق ها يا هر وسيله دريانوردي

مي توانيد استفاده كنيد.

 

لنز خود را تميز كنيد.

ذرات گرد غبار، لكه هاي دست يا هر ذره خارجي مي تواند مقدار زيادي انحراف نور و مات شدگي در تصوير غروب آفتاب بوجود آورد. و هنگامي كه تنظيمات خودكار دوربين فعال است دوربين به اشتباه مي افتد و مثلاً دهانه لنز بازتر مي شود. كه در تصوير نهايي تاثير نامطلوب دارد. بنابراين بايد لنز دوربين شما تميز باشد.

به شما توصيه مي كنم مطلب مراقبت از دوربين ديجيتال را مطالعه كنيد.

 

زمان را از دست ندهيد.

زود شروع كنيد:

- براي عكاسي از هر صحنه بايد چند عكس آزمايشي بگيريد تا تنظيمات لازم اعمال شود.

- بايد فرصت داشته باشيد تا بهترين نقاط را براي استقرار دوربين شناسايي كنيد.

- زمان كافي براي آماده كردن سه پايه و محل استقرار دوربين را آماده كنيد.

- مي توانيد در گوشه اي دنج بنشينيد و افراد عابر و حيوانات را در زمان مناسب در عكس خود بگنجانيد.

بيشتر صبر كنيد:

- رنگ آسمان لحظه به لحظه تغيير مي كند پس عجله نكنيد. بنشينيد و بهترين لحظه ها را شكار كنيد.

- اگر دوربين شما داراي تايمر خودكار است مي توانيد از آن استفاده كنيد. تا هر 30 ثانيه يا هر يك دقيقه يك عكس بگيريد تا اينكه صحنه طلوع يا غروب تمام شود.

 

وضعيت هوا را بررسي كنيد.

وقتي كه از طلوع يا غروب آفتاب عكس مي گيريد وضعيت آب و هوا بسيار مهم است.

- روزها و شب هاي بدون ابر صحنه طلوع يا غروب پر رنگي براي شما خلق مي كند.

- آسماني كه پر از ابر هاي پراكنده باشد يك تصوير با پشت زمينه تماشايي خلق مي كند.

- هر فصلي شرايط و موقعيت هاي خاص خود را براي عكاسي دارد بنابراين فرصت عكاسي از طلوع يا غروب آفتاب در فصول مختلف را از دست ندهيد.

 

روي تصوير خود تنظيمات لازم را انجام دهيد.

مطمئن باشيد با پشتكار و تمرين و صرف زمان بيشتر مي توانيد عكس هاي زيبايي از طلوع يا غروب آفتاب بگيريد ولي حتي بعد از اينكه در گرفتن اين عكس ها حرفه اي شديد كار تمام نشده است. و هنوز مي توانيد به عكس خود جلوه بيشتري بدهيد. عكس ها را روي كامپيوتر بريزيد و با نرم افزار هاي ويرايش تصوير مانند فتو شاپ و ... تنظيماتي مانند ميزان كردن خط افق،  اعمال فيلتر هاي مختلف و... را انجام دهيد.

نويسنده: علي يزدي مقدم

javahermarket


سه شنبه 24 مرداد 1391برچسب:,

|
 

کادر بندی در عکاسی

کادر بندی در عکاسی


توصیه: یکی از آسانترین راهها برای پیشرفت در عکاسی این است که به کادر عکس خود دقت کنید. به اطراف سوژه دقت کنید؛ ببینید آن اطراف چه چیزهایی وجود دارد؟ آیا به همه ی آن چیزهایی که در پشت زمینه ی سوژه هست نیاز دارید؟ آیا می توانید از یک زاویه ی  نزدیکتر از سوژتون عکس بگیرید؟ به نظر شما اگر عکستان افقی باشد بهتر است یا عمودی؟
 

کادر بندی نزدیکتربرای تاثیر بیشتر
یکی از رایج ترین اشتباهات مردم در عکاسی این است که کادر عکس هایشان رو با موضوع عکاسی پر نمی کنند. فرض کنید می خواهید از مادربزرگی که در حال پایین آمدن از پله های خانه خود است  عکس بیندازید. اجازه دهید فقط آن مادربزرگ را در تصویر ببینیم، نه نصف یک خانه و قسمت هایی از کوچه و در نهایت یک تصویر کوچک از مادربزرگ در وسط عکستان باشد! یادتان باشد که سوژه شما آن مادربزرگ بوده نه کوچه یا خانه
به نظر من بهترین چیزی که به شما کمک میکند تا شاهکار عکاسی شما به یک فاجعه تبدیل شود این است که سوژتان را  وسط عکس قرار دهید. خیلی از دوربین های عکاسی  در چشمی خود دایره یا مستطیلی دارند که باعث می شود عکاسان آماتور فکر کنند سوژه باید درست وسط این دایره یا مستطیل قرار گیرد. تمام محیط عکاسی را ببینید. یه نگاه کوچک و سریع به اطراف سوژه بندازید و مطمئن شوید که  هیچ شلوغی یا بی نظمی خود نمایی نمی کند تا از برجستگی سوژه در تصویر نکاهد.  مواظب نا هماهنگی های عکستون باشید، مثلا ناگهان در عکس شما یک تیر چراغ برق بالای سر مادربزرگ بیچاره رشد نکند! مطمئن شوید که همه ی چیزایی که در اطراف سوژه و در عکستان هست، چیزهایی است که شما خواستیه اید.


افقی یا عمودی
خیلی از مردم هیچ وقت دوربین خود را فقط 90 درجه نمی چرخانند تا یه عکس عمودی بگیرند. درسته، در این حالت ممکنه نگه داشتن دوربین کمی سخت تر از قبل باشد اما باور کنید تفاوت خیلی بزرگی را در عکستان ایجاد می کند. اگر می خواهید از کسی عکس بگیرید مطمئن باشید به صورت عمودی تصویر زیباتری خواهید داشت چون اگر افقی عکس بگیرید فضای زیادی از تصویر را برای منظره های اطاف تلف کرده اید. 
حتی بعضی وقت هایی که عکس عمودی می گیرید، متوجه میشوید که اگه عکستان افقی بود خیلی زنده تر و قشنگ تر به نظر می رسید. همیشه به عکسی که می خواهید بگیرید فکر کنید، این عکس باید عمودی باشد یا افقی؟ در کدام حالت می توانم عکس بهتری بگیرم؟ معمولا جواب این سوال ها واضح و روشن است،: بستگی به سوژه و ترکیب شما دارد.
اما بعضی وقتها پیش میاد که ترکیب سوژه ی ما حالت مربع شکلی داره، در این موقعیت ها مطمئن نیستیم که چه وضعیتی برای عکس گرفتن بهتره، پس بهترین راه حل میتونه این باشه که 4 -3 تا عکس از زاویه های مختلف بگیرید، در نهایت حداقل می توانید 1 یا 2 تا عکس فوق العاده از سوژه خود داشته باشید.
 

 

عکسی که در سمت چپ می بینید مثل عکس هایی است که بدون فکر گرفته شده است، 200 متر از خط ساحل با یه تکه صورتی در وسط عکس! خیلی حرفه ایی نیست.
حالا دوربینتان را 90 درجه بچرخانید، عکسی مثل عکس سمت راستی بگیرید؛ به این ترتیب تصویری به مراتب بهتر خواهید داشت و شما هنوز می توانید ساحل را ببینید و زیباتر نشان دهید که کنار ساحل بوده اید! ظاهراً اندازه ی کادر این دو عکس یکی نیست، اما حقیقت اینست که اندازه ی کادر دو عکس مساوی است؛ اما شما می توانید ببینید که  اندازه ی واقعی این دختر در عکس سمت راستی 10 بار بزرگ تر شده است!



میتونم ویرایش این عکس رو بعدا انجام بدم؟

اگر شما خودتان عکسهایتان را چاپ میکنید، شانس دومی برای ویرایش عکسهایتان دارید  اما به این عادت نکنید که با این روش، بی دقتی عکس گرفتن با دوربین حرفه ای خود را اصلاح کنید. بعد از ویرایش عکس با کامپیوتر یا در تاریک خانه شما فقط کیفیت دوربینتان رو دور انداخته اید.  شما نصف پیکسل های عزیزتون رو که پول زیادی هم بابتش پرداخت کردید رو حروم کردید. چه اهمیتی دارد که دوربین شما 5 میلیون پیکسل داشته باشد اما شما فقط از 2 یا 3 میلیون از پیکسل هایش استفاده کرده اید؟ به نظر من که این کار یه توهین بزرگ به دوربینی است که پول زیادی بابتش پرداخته اید!!.

ترجمه: سونیا موذنی

  اين مقاله اختصاصاً براي ياد بگير دات كام تهيه شده است و استفاده از آن فقط با ذكر نام نويسنده يا مترجم و نام ياد بگير دات كام همراه با لينك آن مجاز  است

 

 

javahermarket


سه شنبه 24 مرداد 1391برچسب:,

|
 

21 نمونه از بهترین ژست های عکاسی مخصوص آقایان

+2
 
 

1 - یک نمونه ساده و دوستانه. دستها باید در جلوی سینه قلاب شوند و شانه ها کمی به عقب متمایل گردند.

2 - در این حالت شما یک پرتره تمام قد خواهید داشت.

3 - اگر بپرسید: چه کار دیگری می توان با دستها انجام داد؟ خواهم گفت این ژست جواب سوال تان خواهد بود. این ژست مخصوص افراد ورزشکار یا کسانی است که بادی بیلدینگ کار می کنند. زیرا سینه ای فراخ و در عین حال ظاهری دوستانه را به ذعن تداعی می کند.

4 - یک ژست راحت برای تمامی آقایانی که علاقه ای به سوژه شدن جلوی دوربین تان را ندارند.

5 - یک ژست راحت تر از مورد شماره ۴٫ مورد علاقه هنرمندان سینما.

6 - یک ژست در حالت نشسته. به وضعیت قلاب دست ها و حالت پاها دقت کنید. حرکت و متفاوت بودن را بهتر نشان دهید.

7 - یک حالت ساده و منتظر.

8 - مناسب برای عکاسی رسمی و اداری( مخصوص مدیران).

9 - یک ژست ساده اما رسمی برای محیط های اداری. سعی کنید از ابزار محیط کار همچون لپ تاپ یا کتاب ها بهترین استفاده را ببرید.

10 - یک ژست ساده اداری. تکیه روی میز باشد. سعی کنید لبخند مدیر مصنوعی نباشد. این ژست مخصوص ارتباطات اداری است.

11 - یک ژست فوق العاده رسمی ولی به شدت متداول. یادتان باشد از زبان بدن در این ژست استفاده درست ببرید. نحوه قرار گرفتن دست و ایجاد حالت تفکرآمیز برای این شیوه مهم است. حتی اینکه دست چپ بالا باشد یا دست راست، نیز برای بیننده تداعی کننده معانی خاصی است.

12 - یک ژست انتخاباتی.

13 - اگر می خواهید فرد را از محیط کارش جدا کنید و حالت دوستانه تر و خانواده پسندی به او بدهید، از این ژست بهره گیرید. بهتر است از نیمکتهای راحتی برای این نمونه استفاده کنید.

14 - یک ژست بسته. فرد از دستانش برای محافظت خویش استفاده کرده. در این ژست نیز باید به تداعی معانی در ذهن بیننده توجه کنید. افرادی که چنین ژستی می گیرند در مباحث روانشناسی افرادی با ویژگی درونگرایی شناخته می شوند. از سوژه تان بپرسید خواهان آن است که چنین برداشتی از تصویرش شود؟ فردی با ارتباطات بسته و محدود؟

15 - یک ژست مخصوص افراد خلاق. تصور نکنید همه ژست ها به ژست از نوع استیو جابز ختم می شود. به محیطی که فرد در آن به پرورش ایده هایش می پردازد دقت ویژه داشته باشید.

16 - یک ژست راحت اما رئیس مآبانه.

17 - یک ژست راحت، ساده و دوست داشتنی. این ژست را در مکان های مختلف و در زوایای متفاوت تجربه کنید.

18 - یک ژست راحت دیگر که مختص فضای بیرون است.

19 - یک ژست مهربان در جمعی دوستانه و بشاش.

20 - یک ژست غیر رسمی. برای اینکه سوژه بعد از عکاسی دچار کمر درد نشود بهتر است به پشتی یا دیوار تکیه بدهد.

21 - و ژست آخر. ژستی مخصوص هنرمندان مدل. یا مردانی که دوست دارند یک پرتره فوق العاده از خود ثبت کنند.

 

گردآوری : سی فان

javahermarket


یک شنبه 8 مرداد 1391برچسب:,

|
 

نکاتی در عکاسی برای آماتورها

 



۰۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ ۰۹:۱۵
 

نکاتی در عکاسی برای آماتورها


 

 

­ نکاتی در عکاسی برای آماتورها قبل از اینکه وارد دنیای عکاسی شوید باید بدانید نکاتی آموزنده و مفید در زمینه عکاسی وجود دارد که به خلق یک عکس خوب کمک بسیار می کند. و بهتر است یک عکاس آماتور این نکات را به عنوان پایه بشناسد و یک عکاس حرفه ای آنها را همیشه در ذهن داشته باشد. برای عکس خود یک موضوع یا پیام انتخاب کنید.

اگر در عکس شما هیچ سوژه برجسته و واضحی وجود نداشته باشد یا این عکس حاوی پیامی نباشد احتمالاً عکس جالبی نخواهد بود. چیزهای اضافی را حذف کنید. زواید را حذف کنید، به خصوص اگر از ارزش عکس شما کاسته می شود. نه تنها باید بدانید چه چیزهایی را در عکس بگنجانید بلکه باید بدانید چه چیزهایی را نباید در عکس خود بگنجانید.

همیشه بدنبال یک پشت زمینه ساده باشید و تعادل را حفظ کنید.

simple.jpg

 

­ در این عکس دست زنی که در پایین تصویر مشاهده می کنید و پیراهن های رنگ و وارنگ زرد و آبی در پشت زمینه عناصری هستند که سبب به هم خوردن تمرکز بیننده بر موضوع اصلی می شوند. در این عکس می توان چند لحظه صبر کرد تا آن زن دست خود را عقب بکشد و افرادی که در پشت زمینه قرار گرفته اند نیز با چند قدم جابجایی عکاس از تصویر حذف می شوند و در این حالت عکس شما بهتر خواهد بود.

 

از زوم کردن و نزدیک شدن نترسید

اشتباهی که بیشتر عکاسان آماتور مرتکب می شوند این است که عکس های آنها از فاصله خیلی دوری گرفته شده است. و در تصویر نسبت محیط به موضوع آنقدر زیاد می شود که نمی تواند پیام خود را القا کند. سعی کنید عکس را به اندازه کافی از سوژه پر کنید و از پشت زمینه شلوغ پرهیز کنید. تا عکس ساده و قابل فهم باشد.

موضوعات خود را در مرکز تصویر قرار ندهید.

همانطور که در مقالات قبلی آموزش عکاسی ، بارها ذکر شده است. سعی کنید موضوع عکاسی خود را در مرکز تصویر قرار ندهید. بهتر است از قانون یک سوم استفاده کنید. فرض کنید تصویر شما به سه قسمت تقسیم شده است چه از نظر عمودی و چه از نظر افقی آنگاه موضوع خود را روی یا نزدیک یکی از این خطوط قرار دهید. این قانون را قانون یک سوم می نامند. البته سعی کنید خلاقیت خود را حفظ کنید و از این قانون تابعیت محض نداشته باشید. به خاطر داشته باشید برای انسان و حیوان وقتی که روی سر آنها زوم می کنید بینندگان بیشتر به چشم آن انسان یا حیوان توجه می کنند بنابراین در این گونه مواقع قانون یک سوم بر مو قعیت چشم ها اعمال می شود.

devide.jpg

از سطح دوربین خود مطمئن شوید.

اگر سطح افق در عکس شما زاویه دار شود از ارزش عکس شما کاسته خواهد شد. ممکن است هنگام عکاسی دقت زیادی برای تنظیم سطح نداشته باشید اما مشکلی نیست با نرم افزارهای ویرایش عکس مانند فتوشاپ می توان به راحتی سطح را تصحیح کرد. اما بهتر است تمرین کنید تا همیشه دوربین را افقی نگه دارید.horizon_1.jpghorizon.jpg


 

چشم ها بسیار اهمیت دارند.

چشم ها بازگوی داستان هستند. وقتی که از انسان یا حیوان عکس می گیرید هر چیزی ممکن است از نظر پنهان باشد ولی چشم ها باید آشکارا قابل دیدن باشند. و کیفیت تصویر چشم باید بالا باشد آنوقت است که تأثیر شگفت انگیز چشمها را در عکس های خود خواهید دید.

فاصله را برای فلاش تخمین بزنید.

بهترین فلاشها در فواصل بیش از 10 متر تأثیری ندارند. برای فواصل دور در نور کم به جای استفاده از فلاش میزان Exposure دوربین خود را افزایش دهید و از یک سه پایه استفاده کنید. و اگر لازم است از ISO بالاتر استفاده کنید. اگر از چند نفر با فلاش عکس می گیرد بدانید که چهره افرادی که به دوربین نزدیکتر هستند روشنتر و چهره افرادی که از دوربین دورترند تیره تر است بنابراین سعی کنید فاصله افراد با دوربین یکسان و به اندازه کافی نزدیک باشد.

حرکت کنید

در هنگام عکاسی خود یا موضوع عکاسی را آنقدر حرکت دهید تا موضوع شما در پشت زمینه خودنمایی کند یا به عبارت دیگر موضوع و پشت زمینه هم رنگ نباشند

javahermarket


جمعه 6 مرداد 1391برچسب:,

|
 

چگونه در چهار مرحله در عکاسی پیشرفت کنیم؟!



۲۸ مرداد ۱۳۸۹ ۱۰:۴۸
 

چگونه در چهار مرحله در عکاسی پیشرفت کنیم؟!


 

مسیر پیشنهادی من ظاهراً به صورت مراحل مختلف است اما در عمل، گاه لازم است چندین مرحله را با یکدیگر طی کرد.

تکنیک صحیح عکاسی برای کسی که می‌خواهد در عکاسی پیشرفت کند، ضروری است. نباید آن را دست کم گرفت و یا از آن گذشت. مطمئن باشید کسی که تکنیک عکاسی را به‌خوبی می‌داند، ‌به‌تر و سریع‌تر پیشرفت خواهد کرد.
مرحله اول :۱- آشنایی با تکنیک عکاسی
۱-۱ : آشنایی دقیق با دوربین: روی کلمه «دقیق» تأکید دارم تا بگویم که باید دوربین مانند موم در دستان‌تان باشد. هم برای آن که بتوانید از آن برای تهیه عکس‌هایی که می خواهید، استفاده کنید و هم برای آن که دوربین مانند یک عنصرمزاحم برای شما باعث عدم تمرکز نگردد. بعداً خواهم گفت که تمرکز، دیدن و تفکر، شرایط ضروری برای تهیه عکس خوب هستند و هیچ چیزی نباید مانع این مسیر گردد. دوربینی که حاوی دکمه‌ها و کنتر‌ل‌های مختلف است، برای کسی که با آن آشنایی ندارد، بیشتر یک عامل مزاحم خواهد بود تا وسیله‌ای برای تهیه عکس خوب.
دفترچه راهنمای دوربین‌تان را کاملاً و چند بار، از ابتدا تا انتها بخوانید و بر روی دوربین تمرین کنید. نکاتی را که به نظرتان مهم هستند، یادداشت کنید و با مرور چندباره، به‌خاطر بسپارید.
۱-۲: آشنایی با مفاهیم اولیه تکنیک عکاسی: شاتر، دیافراگم، ایزو، نورسنجی، فوکوس، فاصله کانونی، براکت، فرمتهای فایلی عکس و تمام مواردی که موقع عکاسی به آن‌ها نیاز دارید. این‌ها را باید یاد بگیرید و به صورت دقیق تمرین کنید و با کنترل‌های دوربین‌تان تطابق دهید. روش آموختن آنها، کتاب‌های عکاسی، مطالب آنلاین فارسی و انگلیسی وشرکت در کلاسهای عکاسی است. باز هم باید این آموختن دقیق باشد. باید بتوانید از حالات مختلف نورسنجی دوربین در شرایط خاص استفاده کنید و باید بتوانید عکس‌هایی بگیرید که مشکل تکنیکی نداشته باشند.
۱-۳ : آشنایی با پروسس عکس: برای کسی که می‌خواهد در عکاسی پیشرفت کند، این مرحله نیز الزامی است. پروسس عکس نه به معنای عامیانه «دستکاری» که به معنای بهبود اطلاعات عکس و استخراج آن و تغییر این اطلاعات بر حسب هدفی است که اصلاً عکاس، عکس را برای آن تهیه کرده است. در این فرآیند می‌توان روشنایی و طیف تونال عکس را اصلاح کرد و آن را تغییر داد. می‌توان رنگ‌ها بهینه کرد و می‌توان جزییات عکس را تغییر داد.
احتمالاً شنیده‌اید که برخی می‌گویند عکس دوربین را نباید وارد نرم‌افزار کرد تا اصالتش از بین نرود. اینان در اساس به‌علت عدم آشنایی با دوربین و فرآیند عکاسی دیجیتال چنین احکامی صادر می‌کنند. عکسی که از دوربین بیرون می‌آید قبلاً توسط پردازنده ضعیف دوربین و نرم‌افزار ساده آن، تغییر پیدا کرده است و اصلاً حاوی هیچ‌گونه اصالتی نیست!
پروسس فایل با نرم‌افزارهای مختلفی صورت می‌گیرد که محصولات شرکت ادوبی در این زمینه پیشتازند. فتوشاپ در زمینه عکاسی و پروسس عکس بسیار کامل است و با توجه به رایگان بودنش در اینجا بهتر است سراغ نرم‌افزار دیگری نروید. اما محصول دیگری نیز ادوبی دارد به نام لایت‌روم. این محصول نیز می‌تواند بسیاری از نیازهای عکاسان را پاسخ دهد و از سوی دیگر امکان مدیریت فایلی را نیز برای آنان فراهم می کند. این مدیریت فایلی جزئی از یک فرآیند بزرگ‌تر است با نام «روند کاری» که از هنگام تهیه عکس شروع می‌شود و با انتقال فایلها به دوربین ادامه می‌یابد و بک‌اپ‌گیری و پروسس و تهیه خروجی‌های مختلف، از جمله مراحل دیگرش هستند.
علاقمندان جدی عکاسی بهتر است (یا واجب است) که به تدریج به سمت استفاده از فایلهای RAW بروند. این فایل‌ها برخلاف فایلهای JPEG، حاوی اطلاعات خام دوربین هستند و علاوه بر اینکه توسط پردازنده دوربین دست‌کاری نشده‌اند، امکانات فوق العاده‌ای برای عکاس فراهم می‌کنند تا بتواند بهترین پردازش را مطابق نظر خود بر روی فایلها انجام دهد. پروسس این فایلها هم در لایت‌روم و هم در فتوشاپ امکان‌پذیر است.
روش آموزش این مرحله: کتاب‌هایی است که در آنپروسس را برای عکاسان توضیح می‌دهند. اصلاً نباید کتاب‌هایی را تهیه کنید به آموزش نرم‌افزار فتوشاپ می‌پردازند. بلکه کتاب‌هایی مفید هستند که فقط نیازهای عکاسان را نشانه گرفته‌اند. اگر زبان می‌دانید از کتاب‌های زبان اصلی استفاده کنید. شرکت در کلاسها و مطالب آنلاین نیز راههای دیگری برای یادگیری هستند.
مرحله دوم: تمرین دیدن
دیدن صحیح را باید تمرین کنید. باید بتوانید دنیا را از طریق دید اختصاصی خود به بیننده نشان دهید و این کاری مشکل‌تر از مراحل قبل است.
روش آموزش: کتاب‌های ترکیب‌بندی و مطالب وسیعی که در محیط آنلاین وجود دارد.
۲-۱ کلاسهای عکاسی: آشنایی با اصول ترکیب‌بندی عکس و دیزاین: در اینجا باید بیاموزید که چه کادری قوی استو چه کادری ضعیف. چگونه عناصر مختلف را در کادر جای‌دهی کنیدو چگونه عناصر غیر ضروری را حذف کنید.
۲-۲ تمرین دیدن: پس از طی مرحله قبل باید تمرین کنید تا «دید»تان را تقویت کنید. عکس‌های معروف را ببینید. در نمایشگاههای عکس شرکت کنید و با دقت عکسها را ببینید و سعی کنید نقاط قوت و ضعف آن‌ها را از لحاظ ترکیب شناسایی کنید. عکسهای قبلی خودتان را ببینید.
هر جایی که هستید، حتی بدون دوربین، سعی کنید که با چشم‌تان سوژه های اطراف را ببینید و کادر بندی کنید. این تمرین بسیار مفید است و دید‌تان را تقویت خواهد کرد. سعی کنید در جایی که اصلاً سوژه‌ی قابل توجهی ندارد، کادرهایی مناسب پیدا کنید.
مرحله سوم: بهبود تفکر و دید هنری
خب این مرحله چندان قابل نسخه‌پیچی نیست. چون اصولاً زیاد سرراست و مشخص نیست. نیاز به سعی و تلاش بسیار دارد. باید با مطالعه کتاب‌ها بخصوص کتاب‌هایی در زمینه هنر عکاسی و فلسفه آن، با تفکر عکاسی آشنا شوید. این سطح مشخصاً بالاتر از سطوح قبلی است و برای پیشرفت در عکاسی به سطحی فراتر از تکنیک و کادر، به آن نیاز خواهید داشت. باید عکس‌های معروف را ببینید و نقدهای معروف را بخوانید. باید بفهمید که چرا یک عکس که در نظر شما چیز مهمی نیست، در طول تاریخ آن‌قدر معروف شده و آن‌قدر ارزش پیدا کرده است. تاریخ هنر، فلسفه هنر، تاریخ عکاسی، ارتباط عکاسی با سایر هنر مانند ادبیات و موسیقی، نقد عکس، مفهوم زیبایی و فلسفه زیبایی از دید فلاسفه بزرگ، برخی از عناوینی‌ هستند که باید با آن‌ها آشنا شوید.
مرحله چهارم: نمایش عکس‌های شخصی
خب این مرحله لازم نیست که الزاماً در آخر باشد. در پایان همه مراحل قبل باید عکس‌های تان را به نمایش بگذارید تا از نظر دیگران بهره ببرید. مطمئناً این «دیگران» فقط پدر و مادر و همسر و دوستان نزدیک نیستند. باید عکس‌های خود را در معرض دید افراد آشنا با فن و هنر عکاسی قرار دهید تا با شنیدن راهنمایی‌های آن‌ها، عیوب خود را برطرف کنید. گالری‌های آنلاین بسیاری وجود دارند که در آن‌ها اعضا به نقد عکس‌ها می‌پردازند. نشان دادن عکس‌ها به استادان عکاسی و صاحب‌نظران بسیار ارزشمند است. داشتن فتوبلاگ و شنیدن نظرات مخاطبین مختلف می‌تواند نکته‌های زیادی به شما بیاموزد.
مسیری که ترسیم شد برای پیشرفت عکاسی است اما بی‌نیاز از تأکید است که در این نوشتار کوتاه نمی‌توان به همه جزیبات پرداخت. این مطلب را فقط به عنوان یک نقشه ابتدایی در نظر بگیرید و بتدریج از نظرات افراد صاحب‌نظر و مجرب استفاده کنید.

javahermarket


پنج شنبه 5 مرداد 1391برچسب:,

|
 

قیروکارزین عکاس.رجبی

 

 

 

javahermarket


یک شنبه 1 مرداد 1391برچسب:,

|
 

javahermarket


جمعه 30 تير 1391برچسب:,

|
 

javahermarket


پنج شنبه 29 تير 1391برچسب:,

|
 

javahermarket


پنج شنبه 29 تير 1391برچسب:,

|
 

عکاسی از مردم کوچه و بازار در سراسر جهان

عکاسی از مردم کوچه و بازار در سراسر جهان

تصاویر| تصاویر جالب| تصویر روز| تصویر زیبا| شکار لحظه ها| عکاسی از مردم| عکاسی هنری| عکس| عکس از مردم| عکس انسان و حیوان| عکس جالب| عکس حیوانات| عکس زیبا| عکس طبیعت| عکس های بامزه| عکس های جالب| عکس های خبری| عکس های خنده دار| عکس های دیدنی| عکس های روز| عکس های متنوع| عکس هنری

عکاسی از مردم یا عکاسی در کوچه و بازار یکی از دلمشغولی های همه عکاسان حرفه ای و آماتور است . در این پست ۱۶ عکس هنری که از مردم مختلف سراسر دنیا گرفته شده است را میتوانید ببینید .
 

. . . . . . . . . .

تا لود شدن همه ی تصاویر شکیبا باشید

در صورت باز نشدن عکس ها رو عکس مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه Show Picture را بزنید .دقت داشته باشید که تصاویر در سایز کوچکتر قرار گرفته اند , برای مشاهده سایز اصلی تصاویر و ذخیره روی کامپیوتر از Save Target As مرورگر خود استفاده کنید.

. . . . . . . . . .

تصاویر| تصاویر جالب| تصویر روز| تصویر زیبا| شکار لحظه ها| عکاسی از مردم| عکاسی هنری| عکس| عکس از مردم| عکس انسان و حیوان| عکس جالب| عکس حیوانات| عکس زیبا| عکس طبیعت| عکس های بامزه| عکس های جالب| عکس های خبری| عکس های خنده دار| عکس های دیدنی| عکس های روز| عکس های متنوع| عکس هنری

تصاویر| تصاویر جالب| تصویر روز| تصویر زیبا| شکار لحظه ها| عکاسی از مردم| عکاسی هنری| عکس| عکس از مردم| عکس انسان و حیوان| عکس جالب| عکس حیوانات| عکس زیبا| عکس طبیعت| عکس های بامزه| عکس های جالب| عکس های خبری| عکس های خنده دار| عکس های دیدنی| عکس های روز| عکس های متنوع| عکس هنری

تصاویر| تصاویر جالب| تصویر روز| تصویر زیبا| شکار لحظه ها| عکاسی از مردم| عکاسی هنری| عکس| عکس از مردم| عکس انسان و حیوان| عکس جالب| عکس حیوانات| عکس زیبا| عکس طبیعت| عکس های بامزه| عکس های جالب| عکس های خبری| عکس های خنده دار| عکس های دیدنی| عکس های روز| عکس های متنوع| عکس هنری

تصاویر| تصاویر جالب| تصویر روز| تصویر زیبا| شکار لحظه ها| عکاسی از مردم| عکاسی هنری| عکس| عکس از مردم| عکس انسان و حیوان| عکس جالب| عکس حیوانات| عکس زیبا| عکس طبیعت| عکس های بامزه| عکس های جالب| عکس های خبری| عکس های خنده دار| عکس های دیدنی| عکس های روز| عکس های متنوع| عکس هنری

تصاویر| تصاویر جالب| تصویر روز| تصویر زیبا| شکار لحظه ها| عکاسی از مردم| عکاسی هنری| عکس| عکس از مردم| عکس انسان و حیوان| عکس جالب| عکس حیوانات| عکس زیبا| عکس طبیعت| عکس های بامزه| عکس های جالب| عکس های خبری| عکس های خنده دار| عکس های دیدنی| عکس های روز| عکس های متنوع| عکس هنری

تصاویر| تصاویر جالب| تصویر روز| تصویر زیبا| شکار لحظه ها| عکاسی از مردم| عکاسی هنری| عکس| عکس از مردم| عکس انسان و حیوان| عکس جالب| عکس حیوانات| عکس زیبا| عکس طبیعت| عکس های بامزه| عکس های جالب| عکس های خبری| عکس های خنده دار| عکس های دیدنی| عکس های روز| عکس های متنوع| عکس هنری

تصاویر| تصاویر جالب| تصویر روز| تصویر زیبا| شکار لحظه ها| عکاسی از مردم| عکاسی هنری| عکس| عکس از مردم| عکس انسان و حیوان| عکس جالب| عکس حیوانات| عکس زیبا| عکس طبیعت| عکس های بامزه| عکس های جالب| عکس های خبری| عکس های خنده دار| عکس های دیدنی| عکس های روز| عکس های متنوع| عکس هنری

تصاویر| تصاویر جالب| تصویر روز| تصویر زیبا| شکار لحظه ها| عکاسی از مردم| عکاسی هنری| عکس| عکس از مردم| عکس انسان و حیوان| عکس جالب| عکس حیوانات| عکس زیبا| عکس طبیعت| عکس های بامزه| عکس های جالب| عکس های خبری| عکس های خنده دار| عکس های دیدنی| عکس های روز| عکس های متنوع| عکس هنری

تصاویر| تصاویر جالب| تصویر روز| تصویر زیبا| شکار لحظه ها| عکاسی از مردم| عکاسی هنری| عکس| عکس از مردم| عکس انسان و حیوان| عکس جالب| عکس حیوانات| عکس زیبا| عکس طبیعت| عکس های بامزه| عکس های جالب| عکس های خبری| عکس های خنده دار| عکس های دیدنی| عکس های روز| عکس های متنوع| عکس هنری

تصاویر| تصاویر جالب| تصویر روز| تصویر زیبا| شکار لحظه ها| عکاسی از مردم| عکاسی هنری| عکس| عکس از مردم| عکس انسان و حیوان| عکس جالب| عکس حیوانات| عکس زیبا| عکس طبیعت| عکس های بامزه| عکس های جالب| عکس های خبری| عکس های خنده دار| عکس های دیدنی| عکس های روز| عکس های متنوع| عکس هنری

تصاویر| تصاویر جالب| تصویر روز| تصویر زیبا| شکار لحظه ها| عکاسی از مردم| عکاسی هنری| عکس| عکس از مردم| عکس انسان و حیوان| عکس جالب| عکس حیوانات| عکس زیبا| عکس طبیعت| عکس های بامزه| عکس های جالب| عکس های خبری| عکس های خنده دار| عکس های دیدنی| عکس های روز| عکس های متنوع| عکس هنری

تصاویر| تصاویر جالب| تصویر روز| تصویر زیبا| شکار لحظه ها| عکاسی از مردم| عکاسی هنری| عکس| عکس از مردم| عکس انسان و حیوان| عکس جالب| عکس حیوانات| عکس زیبا| عکس طبیعت| عکس های بامزه| عکس های جالب| عکس های خبری| عکس های خنده دار| عکس های دیدنی| عکس های روز| عکس های متنوع| عکس هنری

تصاویر| تصاویر جالب| تصویر روز| تصویر زیبا| شکار لحظه ها| عکاسی از مردم| عکاسی هنری| عکس| عکس از مردم| عکس انسان و حیوان| عکس جالب| عکس حیوانات| عکس زیبا| عکس طبیعت| عکس های بامزه| عکس های جالب| عکس های خبری| عکس های خنده دار| عکس های دیدنی| عکس های روز| عکس های متنوع| عکس هنری

تصاویر| تصاویر جالب| تصویر روز| تصویر زیبا| شکار لحظه ها| عکاسی از مردم| عکاسی هنری| عکس| عکس از مردم| عکس انسان و حیوان| عکس جالب| عکس حیوانات| عکس زیبا| عکس طبیعت| عکس های بامزه| عکس های جالب| عکس های خبری| عکس های خنده دار| عکس های دیدنی| عکس های روز| عکس های متنوع| عکس هنری

تصاویر| تصاویر جالب| تصویر روز| تصویر زیبا| شکار لحظه ها| عکاسی از مردم| عکاسی هنری| عکس| عکس از مردم| عکس انسان و حیوان| عکس جالب| عکس حیوانات| عکس زیبا| عکس طبیعت| عکس های بامزه| عکس های جالب| عکس های خبری| عکس های خنده دار| عکس های دیدنی| عکس های روز| عکس های متنوع| عکس هنری

تصاویر| تصاویر جالب| تصویر روز| تصویر زیبا| شکار لحظه ها| عکاسی از مردم| عکاسی هنری| عکس| عکس از مردم| عکس انسان و حیوان| عکس جالب| عکس حیوانات| عکس زیبا| عکس طبیعت| عکس های بامزه| عکس های جالب| عکس های خبری| عکس های خنده دار| عکس های دیدنی| عکس های روز| عکس های متنوع| عکس هنری

 

javahermarket


پنج شنبه 29 تير 1391برچسب:,

|
 

قواعد ترکیب بندب

قواعد ترکیب بندب

 
ترکیب بندی یا کمپوزیسیون (Composition)، در هم آمیختن بخشها یا عناصر جداگانه و ایجاد یک کل است. در عکاسی برای گرفتن عکسهای خوب، وجود چنین تفکری لازم و ضروری است.
رهنمودهای زیر از جمله نکاتی هستند که هنگام عکاسی باید به آنها توجه شود، اما به کاربردن تمام آنها در هر عکس، لزومی ندارد زیرا در این صورت جای خلاقیت در آثار عکاسی شما کاملا حس خواهد شد. هنگامی که شما این قوانین و ترفندها را آموختید بیش از پیش برای یافتن زوایا، فرصتها و موضوعات جذاب عکاسی آماده خواهید بود.
قبل از اینکه راه بیافتید و عکس بگیرید، باید بدانید که چگونه ایده های خود را در بخشهای جذاب عکس خود به مخاطبین نشان دهید. باید از خود بپرسید که سوژه اصلی چیست؟ نور از چه زاویه ای باید با سوژه برخورد کند؟ آیا عامل تصویری خاصی وجود دارد که بتواند به تاثیر موضوع اصلی را افزایش دهد؟ این سوژه باید در کجای کادر قرار بگیرد؟ تمام اینها نکات مهمی هستند که باید در نظر گرفته شوند اما بازهم لزومی ندارد که شما تمام آنها را-مو به مو- اجرا کنید.
● قانون یک سوم (۳/۱ )
قرنهاست که قانون یک سوم در ترکیب بندی مورد استفاده قرار میگیرد و شاید مهمترین قانون و روش ترکیب بندی باشد. قانون یک سوم به این شکل اجرا میشود که کادر، به یک جدول ۳X۳ تقسیم میشود. نقاط تلاقی خطوط عمودی و افقی، بهترین جا برای قرار گرفتن بخشهای مهم تصویر به شمار می آیند. با قرار دادن بخش مهم تصویر خود در یکی از این ۴ نقطه تلاقی، موضوع عکس خود را در موقعیتی بسیار جذابتر از زمانی که آنرا درست در وسط کادر بگذارید، قرار میدهید.
این روش در زمانی که عکس شما بیش از یک سوژه مهم دارد نیز بسیار مفید است. این نقاط حتی در حالتی که بیش از یکی از آنها مورد استفاده قرار بگیرد هم، کارایی دارند. استفاده دیگر از این خطوط فرضی، در زمانی است که بخواهید کل تصویر را تنظیم کنید، محل خط افق را انتخاب کرده یا جهت نگاه سوژه و...را مورد بررسی قرار دهید. این قانون، در واقع شکل ساده قانون تقسیمات طلایی است که در تمام عکسها و آثار ناشی بزرگان هنر، به نحوی، رعایت شده است.
● سادگی
سادگی، به این معناست که اطلاعات تصویری موجود در یک عکس را تا حد امکان ساده نگهداریم. اگر موضوع اصلی عکس شما در بخش جلوی کادر و نزدیک به دوربین قرار دارد ، باید تا حد امکان پس زمینه این سوژه را خلوت و ساده بگیرید تا چشم بیهوده به سمت جزئیات ناخواسته کشیده نشود. شما باید بخشهای بی اهمیت را فاقد جذابیت نمایش دهید تا آنچه حائز اهمیت است، کاملا توجه بیننده را جلب کند. به خصوص باید از پس زمینه یا فضایی که خطوط متعددی در آن است اجتناب کنید. زیرا خطوط به سادگی چشم را به دنبال خود کشانده و از موضوع دور میکنند.
● قاب بندی
تعیین قاب (کادر یا فریم frame) تدبیری است که در طی آن عکاس با اشتفاده از عوامل موجود در صحنه، معنای بیشتری به سوژه خود میبخشد. این قاب میتواند هر چیزی باشد، چند بوته، درختان، یک پنجره یا یک درب، همه میتوانند قابی دیگر در قاب اصلی عکس ایجاد کرده و توجه بیننده را به موضوع اصلی معطوف نمایند. شما برای انجام دادن این کار باید بسیار مراقب باشید که فاصله و نور دوربین را بر روی اسن قاب تنظیم نکنید، بلکه شما باشد فاصله و نورسنجی را برای سوژه درون قاب انجام دهید. اگر شرایط نور را طوری فراهم کنید که بتوانید از دیافراگم بسته استفاده کنید بسیار بتر است، زیرا عمق میدان وضوح بیشتری خواهید داشت. ممکن است که نور سنجی صحیح موجب شود بخشی از این قاب، تاریکتر از بقیه عکس باشد، که این حالت هم میتواند به حس دراماتیک عکس کمک کند.
●بافت
بافت میتواند تا حد زیادی بر جذابیت عکس بیافزاید. هنگامی که بیننده بافت یک جسم را در عکس ببیند، تخیل خود را بیش از پیش به کار انداخته و تصور لمس این جسم را در مغز خود ایجاد میکند. اینکار مخاطب را بیش از پیش وارد دنیای عکس میکند. بافت، به خصوص هنگام عکاسی از صخره ها، دیوارها، سطوح مختلف، دستها و برگ درختان تاثیر گذار خواهد بود. برای اینکه از قابل رویت بودن بافت اجسام در عکس اطمینان یابید، باید نور رتا طوری تنظیم کنید که از کنار بر سطح بتابد و با ایجاد نور و سایه، بافت سطح را به نمایش بگذارد.
● خطوط هادی
خطوط هادی، برای هدایت چشم به سمت موضوع اصلی یا وارد عمق تصویر کردن بیننده مورد استفاده قرار میگیرند. خطوط مستقیم، منحنی، موازی یا اریب همه در افزایش توجه نقش عمده ای دارند. جاده ها، رودخانه، نهر، پل، شاخه ها یا ردیف نرده ها همه نمونه هایی از موارد بیشمار خطوط جذاب در تصویر هستند. توجه کنید که خطوط هادی، با خطوط بی هدفی که توجه را از سوژه دور میکنند و در بخش "سادگی" مورد اشاره قرار گرفته اند، متفاوت هستند.
● رنگ
رنگها، احساسات و عواطف را به عکس وارد میکنند. ترکیب بندی رنگهایی خاص میتواند موجب بهت و حیرت بیننده شوند. رنگها میتوانند هرنوع تاثیر و تاکیدی را ایجاد کنند. اما باید مراقب باشید که با بازی رنگها، توجه را از موضوع اصلی دور نکنید.
شاید بد نباشد که عنوان این نکات کلیدی را یادداشت کرده و هنگام تمرین عکاسی همراه داشته باشید. طبعا، مانند هر کار دیگر، تمرین و آزمودن امکانات مختلف تصویر، ضامن موفقیت است. اگر بتوانید از هر سوژه عکسهایی از زوایای متعدد و نورهای مختلف بگیرید و آنها را با یکدیگر مقایسه کنید، بهتر متوجه ارزش استفاده از راهکارهای مذکور خواهید شد.

javahermarket


پنج شنبه 29 تير 1391برچسب:,

|
 

حالت های عکاسی از آقایان

حالت های عکاسی از آقایان


 

 

گرفتن عکس های آتلیه از آقایان با توجه به اینکه خیلی از ژست ها برای مردان مناسب نیست، کمی سخت به نظر می رسد. از این رو آتلیه ها برای گرفتن عکس آقایان به حالت ها و فیگور های بیشتری نیاز دارند.

در این پست تعدادی عکس از فیگورهای مردانه،ژست اسپرت مردانه و ژست های مناسب عکاسی از داماد آماده کرده ایم که ایده های خوبی برای عکاسی از آقایان به عکاسان محترم خواهد داد.

برای مشاهده این گالری عکس ژست مردانه به ادامه مطلب بروید.

ژست اسپرت مردانه

 

javahermarket


چهار شنبه 28 تير 1391برچسب:,

|
 

زشست هنرپیشها در اتلیه

کی از راه های گرفتن عکس های بهتر این است که عکس های زیادی ببینیم، به ژست های عکس های گرفته شده توسط عکاسان با تجربه، دقت کنیم و سعی کنیم از روی ژست های مختلفی که می بینیم، تمرین عکس گرفتن کنیم.

در عکس ها و ژست های مختلف به حالات دست و پا، حالات انگشتان، نگاه و حتی زاویه دوربین توجه داشته باشیم. این کار همراه با تمرین بیشتر، به ما کمک میکند روز به روز عکس های بهتری بگیریم و ایراد عکس های گذشته خود را در تصاویر جدیدمان تکرار نکنیم.

در ادامه ی این پست به تعدادی از عکس هایی که بازیگران در آتلیه انداخته اند، توجه میکنیم. گاها می بینیم که بدون هیچ دکور گران قیمتی و با وسایل پیش پا افتاده و ساده چه عکس های زیبا و حرفه ای و هنری گرفته اند.

ژست بازیگران در آتلیه

 

فقیهه سلطانی

در این عکس، به حالت دست ها، نگاه و زاویه دوربین دقت کنید

عکس هنرپیشه ها

استفاده از کلاه کابویی و بک گراند دکور چوب، و حالت دست ها

ژست مردانه اسپرت

بکگراند سیاه و حالت دست ها، نگاه سوژه، جلوه خوبی به این عکس اسپرت داده است.

ژست اسپرت

فقیهه سلطانی

مهناز افشاراستفاده از یک گردنبند برای ژست دادن به سوژه

ژست اسپرت

حالت عکس گرفتن

به حالت نشستن ، و حالت دست ها و انگشتان دقت کنید.

ژست عکس

ژست فشن

نحوه گرفتن شال در این عکس نمای خوبی به عکس بخشیده است.

الناز شاکر دوست

البته زیبایی سوژه نیز در گرفتن یک عکس زیبا بی تاثیر نیست، اما استفاده از پارچه هایی با بافت های مشخص نیز میتواند به عکس زیبایی ویژه ای ببخشد.

ترلان پروانهژست کودک | ترلان پروانه

عکس گرفتن

اینجاست که با یک نور ساده (مثلا چراغ خواب) میتوان عکسی زیبا گرفت.

ژست کودک

عکس نوروز

این عکس منو که یاد نوروز و سفره هفت سین انداخت، به نظرم ژست جالبیه برای عید که میخواید عکس یادگاری بندازید.

شما نظرتون چیه؟ شما چه ژست هایی دیدید که به نظرتون زیبا اومده؟ اگه دوست دارید همین الان تو نظرات این پست بنویسید.

javahermarket


چهار شنبه 28 تير 1391برچسب:,

|
 

اشنای با انواع لنزهای دوربین عکاسی

 
آشنایی با انواع لنز Lens دوربین عکاسی

بطور کلی هر لنز از چندین عدسی مختلف محدب و مقعر تشکیل شده که ترکیب آنها با یکدیگر باعث ایجاد تصویری واضح بر روی سطح حساس فیلم (امولیسیون) خواهد شد. محل ایجاد تصویر را سطح کانونی وحدفاصل عدسی با محل ایجاد تصویر،فاصلة کانونی عدسی می‌گویند.
برای روشنتر شدن مطلب در مورد یک عدسی معمولی که برای آتش زدن کاغذ استفاده می‌گردد توضیح می‌دهیم .برای سوزاندن کاغذ بایستی عدسی را در مقابل نور خورشید آن قدر حرکت داد تا نور خورشید بصورت نقطه‌ای کوچک بر روی سطح کاغذ درآید که در این حالت بر اثر برخورد پرتوهای نوری به یکدیگر که از عدسی گذشته‌اند گرمای قابل توجه‌ای در محل برخورد بوجود آمده که باعث سوختن کاغذ می‌گردد محل برخورد پرتوهای نوری را نقطه کانونی و حد فاصل عدسی با سطح کاغذ فاصله کانونی گفته می‌شود. در لنزها که چندین عدسی مختلف وجود دارد هر عدسی دارای کانون جداگانه‌ای است اما وقتی با هم ترکیب می‌شوند کانون مشترکی پیدا می‌کنند که معمولاً از مرکز لنز تا حدفاصل محل ایجاد تصویر را فاصلة کانونی آن لنز می‌گویند که مقدار آن بر روی حلقه جلوی لنز نوشته می‌شود.
هر لنز دارای زاویه دید خاصی می‌باشد که قادر به جای دادن فضای مشخصی از جلو لنز در داخل دوربین و روی فیلم خواهد بود. به نسبت بلندی و کوتاهی فاصله کانونی، زاویه دید آن متغیر است هرچقدر فاصله کانونی لنز کوتاهتر باشد زاویه دید لنز بازتر و هرچقدر فاصله کانونی بلندتر باشد زاویه دید کوتاهتر خواهد بود.

انواع لنزها:

لنز نُرمال معمولی (Normal )

زاویه دید چشم انسان حدود 140 درجه می‌باشد اما تمام تصاویری که در زاویه چشم قرار می‌گیرند دارای وضوح کامل نیست وتنها در زاویه‌ای در حدود 52 درجه می‌توان تصاویر را به صورت واضح می‌توان دید لنز نرمال نیز زاویه دیدی شبیه به چشم انسان دارد به همین دلیل لنز معمولی نیز گفته می‌شود.

لنز تله فوتو (Telephoto)

لنز تله از نظر شکل ظاهری طویل بوده و فاصلة کانونی بلندی دارد که دارای زاویه دید کوتاه می‌باشد و تنها برای عکسبرداری از فواصل دور مثل مناظر طبیعی و حیوانات وحشی کاربرد دارد و امکان عکسبرداری از فواصل نزدیک را ندارد.

لنز واید انگل (Wide angle )

لنز واید از نظر شکل ظاهر از لنز نُرمال کوتاهتر بوده و دارای فاصله کانونی کمی می‌باشد بنابراین دارای زاویه دید باز می‌باشد . این لنز در مکان‌هائی که امکان عقب رفتن عکاس برای قرار گرفتن تمام سوژه مورد نظر در نمایاب نباشد کاربرد شگرفی دارد و با استفاده از این لنز می توان فضای بیشتری را در عکس جای داد.

لنز زوم (Zoom )

این لنز دارای فاصله کانونی متغیر می‌باشد پس زاویه دید متغیر دارد برخی از لنزهای زوم با زاویه دید 180-40 که فاصله کانونی آن از 40 میلیمتر درحالت زاویه باز تا 180 میلیمتر در حالت تله فوتو می‌باشد کاربرد ویژه‌ای دارد به همین لحاظ در بین عکاسان مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.
جدای این تقسیم‌بندی لنزهای دیگری نیز هستند که کاربرد تخصصی دارند مانند لنز ماکرو که برای عکسبرداری از اجسام بسیار کوچک کابرد دارد با یک لنز نُرمال معمولاً تا فاصله 50 سانتیمتر امکان نزدیک شدن به سوژه می‌باشد اما برای عکسبردای از اجسام کوچک مثل تمبر یا سکه فقط لنز ماکرو جوابگو خواهد بود. لنزی دیگر با عنوان لنز چشم ماهی وجود دارد که زاویه دید بسیار وسیع دارد برخی از این لنزها مقداری از فضای پشت دوربین هم در کادر تصویر قرار می‌دهند . عکس حاصل از این لنزها به شکل دایره وار می‌باشد از این لنز برای ایجاد جلوه‌های ویژه تصویری استفاده می‌گردد.

javahermarket


شنبه 24 تير 1391برچسب:,

|
 

انواع نما هادرعکاسی

 
انواع نما ها در عکاسي 

- انواع نماها :
اندازه کادر نما( اندازه تصویر در کادر – قاب- فریم تصویری)
 
انواع نماها:
1- کلوز آپ ( نمای بسته که تصویری درشتی از موضوع می باشد) مثلا یک انسان از شانه تا نوک سر
 
2- مدیوم شات ( نمای متوسط ) مثلا نمای انسان از کمر تا نوک سر .
 
3: لانگ شات(یا نمای باز یا نمای دور. مثلا انسان تمام قد بهمراه کمی از محیط اطراف آن )
 
4- نی شات  ( نمایی که از زانو تا نوک سر دیده می شود. ) به شات آمریکایی معروف می باشد
5- اکستریم لانگ شات یا بیگ لانگ شات ( نمای کاملا دور یا نمای بسیار باز می باشد مثلا تصویر بسیار دور از یک دهکده یا کویر.
6- اکستریم کلوز آپ یا بیک کلوز آپ .( نمایی کاملا نزدیک یا نمای بسیار بسته می باشد. مثلا تصویر دو چشم انسان .
7- مدیوم لانگ شات یا نمای متو سط که به نمای تمام قد نیز معروف می باشدو نیز به فول شات هم شهرت دارد مثلا تصویر کامل یک انسان که تمام قد آن دیده شود.
 
8- مدیوم کلوز آپ  یا نمای نیم تنه .( تصویر انسان از زیر قفسه تا نوک سر )
 
 

javahermarket


شنبه 24 تير 1391برچسب:,

|
 

انواع عکاسی

عکاسی مد

هدف اصلی عکاسی مد (Fashion photography) به تصویر کشیدن لباس، انواع پوشاک و فرآورده‌های مرتبط است که اکثرا همراه با مدل در مجلات طراحی لباس و تبلیغات منتشر می‌شود.

بارون آدولف اولین عکاس مد است که در سال 1913 اولین عکس‌های خود را برای مجله زنان به نام Vogue تهیه کرد.

امروزه این شاخه از عکاسی به دو منظور زیبایی‌شناسی و تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد که اکثرا در لوکیشین‌های نامانوس با نورپردازی‌های دراماتیک و مهیج همراه است.
گاهی این شاخه از عکاسی تلاش می‌کند تا علاوه بر برجسته کردن عناصر زیبایی، نماینده فضای سیاسی و اجتماعی خود نیز باشد.برای مثال در طول جنگ عراق، پارچه‌های لباس و محل تصویر برداری سوژه‌ها به تاریکی و فرسودگی گرایش پیدا کرده است.

فیلیپ هارلسمن، هلموت نیوتن و هرب ریتز از جمله بارزترین عکاسان مد در دنیا هستند.


عکس از: بارون آدولف اولین


عکس از: محمد خیرخواه
 



قومی متفکرند در مذهب و دین
قومی بگمان فتاده در راه یقین

می ترسم از انکه بانگ اید روزی
کای بیخبران راه نه ان هست و نه این.
 
 
 

  •  


    عکاسی زیر آب

    عکاسی زیر آب در سال‌های اخیر همراه با تجهیزاتش پیشرفت چشمگیری کرده است.

    از جمله تجهزاتی که برای عکاسان حرفه‌ای و آماتور فراهم شده است، استفاده از یک پوشش پلاستکی برای دوربین است. با وجود این محفظه، عکاسان امکان آن را پیدا کردند تا دوربین‌های خود را زیر آب ببرند. البته تمام تجهیزات عکاسی زیر آب بسته به کیفیت با قیمت‌های مختلف عرضه می‌شوند.

    کنترل حرکت در عکاسی زیر آب بسیارمهم است. سوژه‌ها ممکن است روی سطح زمین حرکت کنند اما در زیر آب همه چیز در حال جنبش است. سوژه، زمینه و حتی خود شما که با هر جریان آبی تغییر جا می‌دهید.


    عکس از: اریک چن



    انعکاس نور عامل دیگری است که تاثیر زیادی بر عکاسی زیر آب می‌گذارد. هر چقدر عمیق‌تر در عمق آب فرو روید به نور کمتری دسترسی خواهید داشت و رنگ قرمز در عکس‌ها برجسته‌تر می‌شود.

    سوژه‌ها در زیر آب بسیار کوچک‌تر از سطح زمین توسط دوربین ثبت می‌شوند. عکاسان آماتور همیشه از دیدن عکس ماهی بزرگی که در زیر آب تصویر برداری کرده‌اند متعجب می‌شوند.

    به طور کلی عکاسی زیر آب به شدت به ابزار و تجهیزات وابسته است. به خاطر داشته باشید برای تهیه یک عکس خوب در زیر آب، دانستن فنون و تکنیک کافی نیست.

     



    قومی متفکرند در مذهب و دین
    قومی بگمان فتاده در راه یقین

    می ترسم از انکه بانگ اید روزی
    کای بیخبران راه نه ان هست و نه این.
     

     
  •  


    عکاسی گوتیگ

    مفهوم عکاسی گوتیک (Gothic photography) مسلما بدون دانستن تعریف گوتیک کمی گیج کننده و تا حدی نامفهوم به نظر می‌رسد.

    خرده‌فرهنگ گوتیک در سال‌های پایانی دهه 1970 و شروع 1980 پا به عرصه وجود گذاشت.

    طرفداران این خرده فرهنگ به نمایش دادن جنبه‌های تاریک و سیاه زندگی علاقمند هستند و در کارهایشان بر مفهوم مرگ، درد و رنج تمرکز بیشتری دارند. در عین حال جدا سعی می‌کنند همه جوانب زندگی را به صورتی متفاوت در معرض عموم قرار دهند.
    رنگ‌های سیاه، سفید، قرمز و بنفش نقش زیادی در هنرهای گوتیک دارد. هر چند عکس‌های گوتیک به نظر تاریک، مرموز و خوفناک می‌آید اما بعضی معتقدند هنرمندان سبک گوتیک سعی می‌کنند جنبه‌های به ظاهر زشت زندگی را زیبا به نمایش در آوردند.

    سوژه‌های عکاسی گوتیک ممکن است یک پرتره و یا منظره باشد. قبرستان‌ها، بناهای عجیب سنگی، عمارت‌های ویران از جمله مکان‌های متعارف در میان عکاسان سبک گوتیک است.

    به طور کلی اکثر عکس‌های گوتیک سیاه و سفید و یا قهوه‌ای (Sepia) هستند چرا که در این رنگ‌ها حسی مرموز و نوستالوژیک نهفته است که به عکاسان در انتقال مفموم مورد نظرشان کمک می‌کند.


    عکس از : جو کیت


    عکس از: آنا سیفا


    عکس از: تورج خامنه‌زاده
     



    قومی متفکرند در مذهب و دین
    قومی بگمان فتاده در راه یقین

    می ترسم از انکه بانگ اید روزی
    کای بیخبران راه نه ان هست و نه این.
     

     
  •  


    عکاسی جنگ

    عکاسی جنگ (War Photography and Combat Photography) تصور مردم دنیا را از پدیده جنگ تغییر داد

    عکاسی جنگ به مردم کمک می‌کند تا عمق یک فاجعه جنگی را که از طرق نوشتار قابل انتقال نیست درک کنند.

    جنگ‌های داخلی آمریکا نقطه شروعی عکاسی جنگ بودند. در این عکس‌ها چهره خشن و بی‌پرده‌ای از زشتی‌های این جنگ داخلی برای مردم فاش شد. در واقع مردمی که جنگ داخلی را اقدامی شرافتمندانه به حساب می‌آوردند با دیدن تصاویری از واقعیت‌های این جنگ شوکه شدند.
    به علت حساسیت‌های نظامی و استراتژیک اجازه تصویربرداری چندانی در جنگ اول جهانی به عکاسان داده نشد، هر چند عکاسی از پیکارهای مبارزاتی؛ سال‌ها پیش از این جنگ آغاز شده بود.

    عکس‌های جنگی در طول جنگ جهانی دوم بیشتر ترغیب کننده روحیه میهن پرستی و افشا کننده بی عدالتی‌های اجتماعی بود.

    اما عکس‌های تکان دهنده از فاجعه‌های جنگ ویتنام باعث ایجاد روحیه و تفکرات ضد جنگ در مردم شد.

    سوژه‌های عکاسی جنگ می‌توانند خارج از محدوده جبهه یک جنگ نیز باشند. ثبت تصاویر ویرانه‌های به جا مانده از جنگ و لطمات انسانی نیز در حوزه همین عکاسی قرار دارد.
    در واقع هدف اصلی عکاسی جنگ به تصویر کشیدن چهره انسانی است که به هر شکل درگیر این نزاع و درگیری است؛ خواه یک سرباز خسته؛ خواه یک کودک غمگین.

    همانطور که تاریخ نشان داده است، عکاسی جنگ تاثیر زیادی در افکار عمومی دارد و ممکن است مانند مثال جنگ ویتنام، مردم را در مقابل سیاست کشور قرار داده و حتی دولتمردان را مجبور به توقف جنگ کنند.


     

    جیمز نچوی عکاس مشهور جنگ در حال عکاسی


    عکس از: ادی ادم


    عکس از: جینمارک بوجو


    عکس از: کاوه گلستان



    قومی متفکرند در مذهب و دین
    قومی بگمان فتاده در راه یقین

     
  •  

  •  

     

     



    عکاسی در شب

    عکاسی در شب (Night Photography) همانطور که از نامش پیداست هنگام غروب و یا تاریکی شب انجام می‌شود.

    در عکاسی سنتی کمبود نور توسط نورهای مصنوعی و یا نوردهی در زمان بالا جبران می‌شد تا فیلم‌های عکاسی بتوانند نور کافی برای ثبت سوژه را داشته باشند.

    امروز فلاش‌های قوی و در عین حال دوربین‌های دیجیتال امکان بهره گرفتن از نورهای محیطی را برای عکاس ایجاد کرده است.

    براسی (Brassai) و بیل برانت (Bill Brandt) دو عکاس برجسته‌ای هستند که نفش به سزایی در ارتقای عکاسی در شب داشته‌اند. براسی به خاطر عکس‌هایش از شب‌های پاریس و بیل برانت به ثبت تصاویری از شب‌های لندن در طی جنگ جهانی دوم.
    البته مشهورترین عکاس در این شاخه از عکاسی، مایکل کنا (Michael Kenna) نام دارد که عکس‌های سیاه و سفید معروفش از مناظر شهری و طبیعت در شب به قیمت گزافی در سال 1990 به فروش رسید.

    آشنایی با نورهای مختلف و استفاده از تنظیمات دستی دوربین مهم‌ترین تو صیه‌ای است که به عکاسان تازه کار و علاقه‌مند به عکاسی در شب می‌شود.


    عکس از: بیل برانت


    عکس از: مایکل کنا




    قومی متفکرند در مذهب و دین
    قومی بگمان فتاده در راه یقین

    می ترسم از انکه بانگ اید روزی
    کای بیخبران راه نه ان هست و نه این.
     
     پاسخ با نقل قول

  •  


  •  
     
     


     
     

     


    عکاسی سیاه و سفید

    عکس سیاه و سفید در ابتدای ظهور عکاسی، تنها انتخاب عکاسان بود.

    بعدها حتی با تولید فیلم‌‌های رنگی نیز عکاسان ترجیح می‌دادند با فیلم‌های سیاه و سفید به کار خود ادامه دهند چرا که این فیلم‌ها به نسبت ارزان‌تر و البته با کیفیت‌تر بودند.

    با بالا رفتن کیفیت فیلم‌های رنگی تولید فیلم‌های سیاه و سفید با شکست رو به رو شد؛ اما امروزه عکس‌های سیاه و سفید به حیاتی دوباره دست یافته‌اند چرا که عکاسان به قدرت بی‌بدیل و نامنتهای عکس‌های سیاه و سفید پی برده‌اند.

    شاید این سوال در ذهن ایجاد شود که با وجود طراوت رنگ در دوربین‌های دیجیتال چرا همچنان عکاسی سیاه و سفید (Black and White Photography) طرفداران خود را دارد.


     

    عکس از: کل تامپسان


    عکس از: ماریزیو پلیزی


    عکس از: محمد تهرانی

    در واقع گاهی عکاس مایل است از سایه‌های قوی و طیف‌های خشن یک سوژه را برجسته کند. در عین حال این عکاسی توانایی خاصی در ایجاد فضاهای رمانتیک و رمزآلودی را دارد که از عهده عکاسی رنگی خارج است.

    سوژه‌های یکسان در دو عکاسی رنگی و سیاه و سفید به شکل‌های مختلفی بروز می‌کنند.
    نور و سایه نقش کلیدی را در عکاسی سیاه و سفید بر عهده دارند و چنانچه عکاس نتواند نور مناسبی را در تصویر به ثبت برساند از ارزش کارش به شدت کاسته می‌شود.

    دوران عکاسی سیاه و سفید با اختراع دوربین‌های دیجیتال به نظر رو به اتمام می‌رسید اما امروزه اکثر این دوربین‌ها گزینه‌ای دارند که ثبت تصویرهای سیاه و سفید را برای ما امکان‌پذیر کرده است.

    البته کیفیت تصویر سیاه و سفید با بالا رفتن کیفیت دوربین ارتقا پیدا می‌کند. نرم افزارهایی نیز هستند که به ما اجازه می‌دهند تا عکس‌های رنگی خود را به سیاه و سفید تبدیل و چاپ کنیم.

    به نظر می‌رسد عکاسی سیاه و سفید به علت انتقال یک حس نوستالوژیک همیشه مورد تحسین و علاقه مردم خواهد بود.

     



    قومی متفکرند در مذهب و دین
    قومی بگمان فتاده در راه یقین

    می ترسم از انکه بانگ اید روزی
    کای بیخبران راه نه ان هست و نه این.
     
     
  •  
     

     

     

     


    عکاسی مستند

    تصویر در عکاسی مستند (Documentary photography) یک سند تاریخی به حساب می‌آید.

    عکس‌های مستند در کنار محسنات زیبایی‌شناسانه و هنری، بیشتر به منظور تحولات اجتماعی و سیاسی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند چراکه واقعیت را همانطور که هست به ثبت می‌رسانند.

    به عبارت ساده‌تر، در این نوع عکاسی تصویر نفش یک شاهد و مدرک را برای اثباب وجود یک وضعیت خاص به عهده دارد. لوییس هین و جیمز ون دو پیشگام در عرصه عکاسی مستند هستند.
    هرچند عکاسی مستند و عکاسی هنری در دو نقطه مقابل هم قرار گرفته‌اند، پائول استرند جزو معدود عکاسان مشهوری ست که در کارهای هوشمندانه‌اش، نقطه مشترکی بین این دو رشته عکاسی ایجاد کرده است.

    گاهی اوقات عکس‌های مستند با قصد برانگیختن احساسات بیننده تا حدی عجیب، تکان دهنده و در عین حال هوشدار دهنده است و بیشترین مثال‌های مشهور در این زمینه عکاسی در روزنامه‌ها و مجلات نوین و مدرن به چاپ رسیده‌اند
    از طریق عکس‌های مستند، بیننده از فرهنگ، سیاست و موقعیت‌های اجتماعی سایر مردم دنیا اطلاعات درستی به دست می‌آورد.

    بدون شک این شکل از عکاسی با به نمایش درآوردن مشکل فراگیر فقر، نقش بسیار مهمی در آگاه سازی مردم آمریکا از موقعیت اجتماعی کشور در بحران 1930 داشته است


     

    زن نابینا در نیویورک - پائول استرند


    کودک کارگر در کارخانه نخ ریسی - لوییس هین


    کارگر در حال ساخت عمارتی بزرگ در منهتن - لوییس هین


    عکس از منصوره معتمدی



    قومی متفکرند در مذهب و دین
    قومی بگمان فتاده در راه یقین

    می ترسم از انکه بانگ اید روزی
    کای بیخبران راه نه ان هست و نه این.
     
     


  •  

     

     

     


    عکاسی خیابانی

    عکاسی خیابانی (street photography) به عنوان بدنه هنر عکاسی، صحنه‌هایی از زندگی روزمره مردم را سوژه اصلی خود قرار می‌دهد.

    خیابان‌ها، پارک‌ها، کارناوال‌ها، محل‌های خرید و مراکزی که مردم گرد هم می‌آیند، محل اصلی تهیه عکس‌های خیابانی است.
    هر چند این عکاسی شاخه‌ای از عکاسی مستند به شمار می‌آید اما از بعضی لحاظ با هم متفاوت هستند از جمله اینکه هدف اصلی عکاسی خیابانی به تصویر کشیدن مردم است و نه پوشش یک اتفاق.
    در واقع این شاخه از عکاسی آیینه‌ای است در برابر مردم که گاهی نیز با شوخ طبعی و یا لحنی طعنه‌آمیز پیام‌های سیاسی و یا اجتماعی را منتقل می‌کند که در چنین شرایطی به عکاسی مستند نزدیک می‌شود.
    سال‌های 1975 تا 1980 نقطه اوج و شکوفایی تاریخ عکاسی خیابانی است.


     

    زندگی روزمره - پائول مک دوناگ


    زندگی روزمره - کن آرایو


    عکس: حجت سپهوند


    عکس: بهنام صدیقی



    قومی متفکرند در مذهب و دین
    قومی بگمان فتاده در راه یقین

    می ترسم از انکه بانگ اید روزی
    کای بیخبران راه نه ان هست و نه این.
     
     
  •  


  •  
     

     

     


    عکاسی ماکرو

    ثبت هر عنصر کوچکی درمحدوده‌ی عکاسی ماکرو (Macro photography) قرار می‌گیرد.

    در واقع یک عکس‌خوب ماکرو باید جزییاتی را که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود، آشکار کند. سوژه های این شاخه از عکاسی بسیار زیاد و متنوع است و تنها ذهن یک عکاس ممکن است آنها را محدود کند. چرا که طبیعت به طور ویژه موضوع اصلی این شاخه از عکاسی است؛ انواع حشرات، آبزیان بسیار کوچک و جزییات بدنه‌ی یک گیاه یا حیوان از جمله سوژه‌های متداول در عکاسی ماکرو هستند.
    پیش از روی کار آمدن دوربین‌های دیجیتال، عکاسی ماکرو به علت تجهیزات خاص و پرهزینه برای عموم امکان پذیر نبود.

    امروزه لنزهای تله و ذره‌بینی، امکان عکاسی از هر عنصر کوچکی را حتی در دوربین‌های خانگی فراهم کرده است اما عکاسان حرفه‌ای در این شاخه، با آگاهی از فن، ابزار مناسب و نورپردازی‌های دقیق عکس‌های خیره کننده‌ای را تهیه می‌کنند.


     

    عکس از: لوکی




    قومی متفکرند در مذهب و دین
    قومی بگمان فتاده در راه یقین

    می ترسم از انکه بانگ اید روزی
    کای بیخبران راه نه ان هست و نه این.
     
     پاسخ با نقل قول 


  •  

                        

     

    تبلیغات


    عکاسی خبری

    هدف اصلی عکاسی خبری (Photojournalism) ثبت اتفاقات خبری است

    ماموریت اولیه عکاس خبری تهیه تصویری است که کامل کننده یک گزارش باشد. هر چند یک عکاس حرفه‌ای می‌تواند تصاویر یک خبر را پیش از یک گزارشگر تهیه کند.

    تصاویر خبری تلاش می‌کنند تا با جلب نظر مخاطب، آنها را به دیدن و یا شنیدن باقی گزارش ترغیب کنند. اما در عین حال عکس خبری باید نماینده و شاهدی صادق در ماجرای اتفاق افتاده باشد.
    بنابراین برای عکاسان حرفه‌ای و مسئولین رسانه‌ها، هرگونه دستکاری و یا تغییر عکس در محدوده نکات غیر اخلاقی قرار می‌گیرد.
    مرامنامه‌های اخلاقی شاخصه‌هایی هستند که حوزه عکاسی خبری را از سایر شاخه‌های عکاسی متمایز می‌کنند.
    عکاسی خبری به علت صداقت در ثبت تصویر، کاربردی‌ترین شاخه عکاسی است. از سوی دیگر ممکن است بعضی با در نظر گرفتن اهمیت کادربندی، انتخاب زاویه دید و لنز مناسب، عکسی خبری را در بخش هنری دسته بندی کنند. به ویژه اینکه در سال‌های اخیر، عکس‌های خبری زیادی در گالری‌ها به نمایش در آمده است.
    اما اطلاق عنوان هنر به عکاسی خبری مشکلات زیادی را به وجود آورده چرا که پیروی از مرامنامه‌های اخلاقی در زمینه یک کار هنری بی‌معنی به نظر می‌رسد و همین اتفاق ممکن است در آینده باعث سلب اعتماد مخاطبان عکس‌های خبری شود.


     

    عکس: عباس کوثری


    عکس از فینبار ریلی


    عکس: عطا طاهرکناره

javahermarket


شنبه 17 تير 1391برچسب:,

|
 

نکات اولیه در نورپردازی در پرتره

لام ..... راه سختی در انتظار ماست ولی با تلاش به سرانجام خواهیم رسید به امید موفقیت همه

نویسنده: حسام خسروی - ۱۳٩۱/۱/۱٦

عکس برداری از صورت یا پرتره یکی از متداول ترین انواع عکاسی و مناسب ترین گزینه برای عکاسان مبتدی است.



با مطالعه نکات زیر می توانید مهارت تان را در نورپردازی برای عکس برداری پرتره ارتقا ببخشید.


عکس برداری از صورت یا پرتره یکی از متداول ترین انواع عکاسی و مناسب ترین گزینه برای عکاسان مبتدی است.



با مطالعه نکات زیر می توانید مهارت تان را در نورپردازی برای عکس برداری پرتره ارتقا ببخشید.

1. از نورپردازی مسطح و یکنواخت اجتناب کنید
فلش های روی دوربین کار زیادی برای پرتره شما انجام نمی دهند. نوری که از این فلش ها خارج می شود تند و ناخوایند است و هیچ سایه ای به جا نمی گذارد، به همین دلیل از سوژه شما یک تصویر دو بعدی ایجاد می کند. هر چند این فلش ها در مواقعی که هیچ گزینه دیگری وجود ندارد انتخاب مناسبی است، اما برای گرفتن عکس پرتره اصلا مطلوب نیست. سعی کنید این آزمایش را انجام دهید. از 2 پرتره عکس بگیرید- یکی با نور فلش و دیگری در حالیکه فلش خاموش است. شکی نیست که پرتره ای که بدون نور فلش عکس برداری شده است خوشایند تر و بهتر است، حتی اگر روشنایی صحنه فقط با نور یک لامپ تامین شده باشد.


2. انعکاس نور
یکی از اصلاحاتی که باید روی عکس یا نقاشی انجام داد ایجاد بازتاب نور در چشمان مدل است. این چیزی است که بیننده در نگاه اول نور را فریاد نمی زند اما در جایی از حافظه ناخودآگاه او تاثیر خود را بر جا می گذارد و به آن توجه می شود. به عکس هایی که برنده جایزه شده اند نگاه کنید، خواهید دید که این بازتاب در همگی آنها کاملا مشهود است. برای دست یابی به افکت بازتاب نور منبع نور و مدل را در محل مناسب قرار دهید.


3. انتشار و پخش کردن نور
نور پخش شده باعث ملایم شدن نور می شود. ضمنا نور ملایم شده برای داشتن یک پرتره زیبا و دلپسند کارایی خوبی دارد. شما می توانید با قرار دادن چیزی مثل یک کاغذ نیمه شفاف در جلوی نور، یک نور ملایم داشته باشید. اما به یاد داشته باشید که exposure یا پرتو دهی را برای اتلاف شدت نور تنظیم کنید. اگر منابع نور مصنوعی در اختیار ندارید، پنجره های بزرگ تر می تواند نور ملایم و زیبایی برای گرفتن یک پرتره برای شما ایجاد کند.


4. عکس برداری به صورت تصادفی
عکس برداری از پرتره به صورت تصادفی ایده خوبی است برای ساخت یک کتاب عکس. البته اگر این عکس ها را بدون کسب اجازه از مدل بگیرید ممکن است به دردسر بیفتید، پس سعی کنید این کار را فقط برای دوستان صمیمی و اعضای خانوداه خود انجام دهید. هر چند ممکن است عکس های تصادفی در وهله اول دلچسب و مطلوب به نظر نمی رسند، اما حس نساتالژیکی که بعدا با دیدن آنها به بیننده دست می دهد بسیار خوشایند و دوست داشتنی است. آیا می توان برای نورپردازی این نوع عکس نیز از قبل برنامه ریزی کرد؟ بله! برای نورپردازی این نوع عکس فقط نور یک لامپ و نوری که از پنجره وارد می شود گافی است، فقط باید صبر کنید تا سوژه در محل مورد نظر مستقر شود، سپس می توانید از او عکس بگیرید.


5. هر زمان که می توانید از نورهای پیرو استفاده کنید
نورهای پیرو، همانطور که از اسم شان پیداست نورهای اضافه بر منبع نور اصلی می باشند. این نورها شامل نورهای پشت، نورها مو و ... می باشند. شما می توانید هر تعداد که لازم است از این نورها استفاده کنید. شروع کار با یک نور مو ایده خوبی است.


 

javahermarket


شنبه 17 تير 1391برچسب:,

|
 

ترفندهای عکاسی پرتره

6 ترفند ساده برای ترکیب‌بندی در عکاسی پرتره


 

این نوشته کوتاه از کرستینا دیکسون  است که یک عکاس و مربی عکاسی در پورتلند است.
هر عکاس پرتره در موقعیت خارج از استودیو، با چالش‌های خاصی مانند توجه به جزئیات مربوط به سوژه مورد نظر، پوز سوژه، نورپردازی و ترکیب‌بندی روبروست. شاید یکی از بزرگترین اشتباهات عکاسان غیر حرفه‌ای در محیط بار،  عدم توجه کافی به صحنه پس زمینه عکس پرتره است. عکاسانی که به اندازه کافی به جزئیات موجود در کادر عکس‌شان دقت نمی‌کنند، نتیجه کارشان عکسهایی خواهد بود که تمرکز کافی بر روی سوژه وجود ندارد. هیچ عروس یا فارغ‌التحصیل دانشکده‌ای بابت عکسی پول نمی‌دهد که در آن یک شاخه درخت به  پشت سرش چسبیده باشد! چنین المان‌های مزاحمی، تمرکز روی سوژه اصلی را به هم می‌زنند و به کیفیت کار عکاس لطمه زیادی وارد می‌کنند. برای یک عکس پرتره که به خوبی پوز داده شده و خیلی زیبا نورپردازی شده، چیزی دردناک‌تر از آن نیست که تنها بخاطر عدم توجه به ترکیب بندی پس زمینه بدرد نخور شود.
پوز و نورپردازی هر دو نقشی مهمی در ایجاد یک پرتره پویا بازی می‌کنند. اما، ترکیب‌بندی پس زمینه یک عامل فراموش شده است که باید برای آن به همان اندازه زمان و تفکر به خرج داد. در این مورد، چند نکته هست که باید هنگام گرفتن یک عکس پرتره عالی مد نظر قرار دهید:
 

1.JPG
 

1- کادر را با سوژه خود پر‌ کنید.
سوژه عکس پرتره انسان است، بنابر این از زوم کردن نزدیک روی سوژه نترسید! به یاد داشته باشید که زوم کردن به معنی گرفتن عکس چهره تنها نیست. بلکه می‌توانید خیلی بسته عکس بگیرید، عکس سوژه را در حالی که روی یک چهارپایه نشسته یا به یکدرخت تکیه داده به صورت بسته بگیرید.

2- چشمها را در یک سوم بالای کادر قرار دهید.
این روش طبیعی‌ترین ترکیب‌بندی یک پرتره در کادر است. سعی کنید از این قانون طبیعت کنید، مگر اینکه بخواهید تعمدا بحران را در عکس خود نشان دهید. یک استثنای دیگر این قاعده هنگامی است که سوژه به صورت تمام قد در انتهای یک سوم کادر عکس واقع شده باشد.

 

2.JPG
 

3- از کادربندی برای جلب توجه به سوژه استفاده کنید.
به جای حذف محیط پیرامون سوژه از کادر از آن استفاده کنید! درها، منحنی‌های سقف، پنجره ها و ... راه‌ حلهای خلاقانه‌ای هستند که امکان ایجاد حداکثر تمرکز بر روی سوژه و ایجاد بیشترین جذابیت را درعکس فراهم می کنند.

4- بافت ایجاد کنید.
باز هم تاکید می‌کنم، اگر نمی‌توانید یک پس زمینه مزاحم را حذف کنید ، سعی کنید از آن بهره ببرید. با دور کردن سوژه از پس زمینه و عکاسی در حالت اولویت دیافراگم (F4.0)، می‌توانید عمق میدان کو تاهی ایجاد کرده تا پس زمینه را مات کرده و یک بافت هنرمندانه ایجاد کنید. با این روش، بدون اینکه مجبور باشید تمام جذابیت های خلاقانه عکس را حذف کنید،  سوژه شما از پس زمینه جدا می‌شود.

5- از خطوط استفاده کنید.
دیوارهای آجر چین یک پس‌زمینه عالی برای پرتره است! خطوط جذابیت خلاقانه‌ای را به عکس می‌دهند، اما در عین حال توجه بیشتری را به سوژه شما معطوف می‌کنند. در خاطر داشته باشید که خطوطی که در یک عکس پرتره استفاده می‌شود وقتی قویترین حالت را دارد که از خارج از کادر به درون بیاید و به سوژه برسد.

 

3.JPG
 

6- زاوایای عکاسی خود را تغییر دهید.
بعضی وقتها حذف یک المان مزاحم از کادر به سادگی تغییر موقعیت دوربین به نقطه دیگری است. برای استفاده بهینه از پرسپکتیو، سعی کنید زاویه دوربین نسبت به سوژه را تغییر ددهید. اغلب با کمی تغییر به راست یا چپ یا کمی بالاتر یا پایین‌تر بردن دوربین، می‌توان یک المان مزاحم در کادر مانند یک شاخه درخت یا تیر چراغ برق را کاملا حذف کرد.
اگر بر روی جزئیات پس زمینه تصویرتان دقت داشته باشید، عکسهای پرتره شما مورد توجه واقع خواهد شد. سوژه خود را در فضای خارجی عکاسی کنید و توجه کافی به ترکیب بندی پرتره داشته باشید. حتما موفق خواهید شد.


javahermarket


شنبه 17 تير 1391برچسب:,

|
 

عکاسی پرتره

ناوبری, جستجو

پرترهٔ یک دختر خردسال

عکاسی پرتره، شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از چهره انسان عکسبرداری می‌شود. این نوع عکاسی خود شامل انواع مختلفی است:

  1. پرتره تمام قد
  2. پرتره پرسنلی
  3. پرتره هنری
  4. پرتره سیاسی
  5. پرتره تبلیغاتی
  6. پرتره خانوادگی
  7. و....

معمولاً فاصله‌های کانونی لنزهای مورد استفاده برای عکاسی پرتره بخاطر بار روانی لنزهای واید و نرمال، از دو برابر نرمال به بالا و بخاطر کاهش شدید عمق میدان وضوح در لنزهای تله بلند، کمتر از چهار برابر لنز نرمال است.[۱] بهتر است عکس‌های پرتره را با عمق میدان کم (یعنی با دیافراگم باز) تهیه کرد تا پس زمینه محو شود و سوژه با تاکید بیش تری دیده شود.[

javahermarket


شنبه 17 تير 1391برچسب:,

|
 

به وبلاگ خود خوش امدید

با سلام.به دنیای لوکس بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز لوکس بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در لوکس بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید.
در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در لوکس بلاگ سپری نمایید...

javahermarket


1 فروردين 1386برچسب:,

|
 


به وبلاگ من خوش آمدید

 

 

رجبی

 

فروردين 1392
شهريور 1391
مرداد 1391
تير 1391

 

 مهارت ترکیب بندی
 نكاتي در عكاسي
 ثابت نگه داشتن دوربين براي عكاسي در نور كم
 White Balance چیست ؟
 سرعت شاتر (زمان نوردهي) چيست ؟
 آشنايي با ISO و حساسيت بالا
 نورسنجي
 تنظيمات سرعت شاتر و دريچه ديافراگم
 نكاتي در عكاسي براي آماتورها
 چطور می شود اگر ...
 دیدی باز و متفاوت در عکاسی
 بهترین نکات برای اینکه خوش عکس به نظر برسیم
 عكاسي از طلوع و غروب آفتاب
 کادر بندی در عکاسی
 21 نمونه از بهترین ژست های عکاسی مخصوص آقایان
 نکاتی در عکاسی برای آماتورها
 چگونه در چهار مرحله در عکاسی پیشرفت کنیم؟!
 قیروکارزین عکاس.رجبی

 


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان قیرو کارزین وعکاسی و آدرس ragabi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





ردیاب ماشین
جلوپنجره اریو
اریو زوتی z300
جلو پنجره ایکس 60

 

حمل و ترخیص خرده بار از چین
حمل و ترخیص چین
جلو پنجره اسپرت
الوقلیون

 

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

 


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 34
بازدید کل : 2846
تعداد مطالب : 33
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


كد موسيقي براي وبلاگ